Kia Story Special 1
KIA AKTUELLT Vad betyder fackmannamässigt? DET ÄR
I PRINCIP fritt fram för alla verkstäder att serva alla bilar. Ingen får diskrimineras, det enda som krävs är att allt arbete som görs på en bil ska vara fackmannamässigt utfört. Frågan är bara vad det betyder. Svaret är – tyvärr – att det kan vara mycket svårt för dig som konsument att avgöra. En sak är dock helt klar, det finns inga krav på att den som utför ett jobb måste ha någon form av utbildning, ha tillgång till specialverktyg och information från tillverkaren om vad som ska göras. Det finns inte heller någon myndighet som kontrollerar om Sveriges bilverkstäder håller måttet. Det gör bilbranschen unik, andra branscher har betydligt tuffare regler. Lossar du mobiltelefonens skyddande hölje har du normalt förverkat rätten till garanti. Eller låter du en snickare utan våtrumsbehörighet bygga om ditt badrum kan du räkna med att försäkringsbolaget kommer att vara kallsinnigt den dagen du får en vattenläcka. Rimligt tycker många och kan rabbla upp mängder av yrken som kräver legitimering, certifiering eller auktorisation. Bilbranschen är därmed ett undantag. När du går till en Kia-auktoriserad verkstad är det Kia som garanterar att mekanikerna har rätt utbildning och utrustning samt använder kvalitativa reservdelar, oljor mm. Genom strikta krav och regelbundna kontroller säkerställer Kia att servicen hos de auktoriserade verkstäderna alltid utförs på ett fackmannamässigt sätt. Joze Mulej har deltagit i Kias tävling flera gånger. VM I KIA-SERVICE Tekniker och servicerådgivare som jobbar för Kia runt om i världen kan vara med i Kias eget världsmästerskap. I SVERIGE HAR KIA sedan ett antal år arrangerat tävlingen Skill Cup för tekniker. Där testas de tävlandes skicklighet såväl teoretiskt som i olika praktiska moment. I den praktiska delen får deltagarna ta sig an bilar som har preparerats med olika fel. Uppgiften är att åtgärda felen så snabbt som möjligt utan att det skapar kaos i verkstaden. Den som är bäst i Sverige går vidare till Europafinal i Frankfurt. Och de som lyckas bäst där får mäta sina kunskaper i en världsfinal som går av stapeln i Kias hemland Korea. SVERIGE HAR genomgående fått bra resultat. Bland annat har Patrik Johansson på Småländska bil i Vetlanda kommit på första plats i tävlingens teoretiska del. I år kommer Kia för första gången att anordna motsvarande tävling för servicerådgivare. Under våren kommer den svenska deltävlingen att påbörjas med en kvalificeringsomgång via webben innan de bästa möts i en Sverigefinal. Vinnaren får sedan möta kollegor från hela världen i Korea. Alla som deltagit i en Sverige-final, och som sedan fortsätter att vidareutveckla sina 4 KIASTORY SPECIAL/2013 förmågor inom Kias utbildningssystem, tillhör sedan den exklusiva gruppen Board of Winners. Gruppen har bland annat varit på besök i Kias fabrik i Slovakien och varit gäster på Bilsalongen i Paris. – BÅDE TÄVLINGARNA och resorna är ett sätt för Kia att visa tacksamhet mot dem som i sin vardag utför ett tufft arbete med goda resultat. Vi tror att tävlingarna bidrar till att höja kompetensen ytterligare hos alla dem som jobbar för Kia, därmed kommer även kunderna att dra nytta av tävlingen, säger Gunnar Rosenblad som ansvarar för den svenska tävlingen och är coach vid de internationella tävlingarna. Joze Mulej på Spånga Bil och Motor har tävlat flera gånger. – Jag har kvalificerat mig till Europafinalen i Frankfurt en gång och där kom jag på elfte plats, inte så illa i den konkurrensen tycker jag. Ställer gärna upp igen, det är både kul, utmanande och lärorikt att tävla. Men också tuffare att klara uppgifter under pressen på tävlingen än hemma på den egna verkstaden. Text och foto: Per Westergård