Kia Story Special 1
Windahls personal är redo för nya uppdrag. NÄR WI
NDAHLS BIL etablerade sig i Västerås 2009 valde man att satsa på det då relativt okända bilmärket Kia. Ett beslut som snart visade sig vara ett framgångsrecept. I dag är Kia det näst största bilmärket i staden, tack vare Windahls Bil och Aros Auto. – Det finns en ort utanför Västerås som har en gata där det står en Kia utanför 14 av 15 hus, säger Claes Gillberg. Att han är stolt över framgången är tydligt. Strax efter det att bilförsäljningen hade tagit fart öppnade företaget en verkstad för att kunna serva och reparera de bilar som de sålde. Den ljusa och rymliga verkstaden har snart varit igång i tre år, en mycket kort tid för att etablera en verksamhet med höga ambitioner. Tanken är att ge alla kunder en service utöver det vanliga. – Både vi själva och flertalet av våra kunder anser att vi har nått det målet. Att vi har tagit oss dit beror till stor del på att vi har satsat stora resurser på att utbilda vår personal. Vi har investerat en hel del men det har varit värt varenda krona. FRAMFÖRALLT ÄR DET kunderna som tjänar på att verkstadspersonalen kan sitt jobb, hävdar Claes Gillberg. Om en mekaniker snabbt och säkert kan lokalisera fel, göra korrekta reparationer och ha koll på alla felkoder och uppdateringar blir kostnaden lägre för kunden. Ofta redan på kort sikt, men definitivt på lång. I verkstaden hos Windahls Bil jobbar i dag 12 personer. Utbildningsnivån hos personalen beträffande Kia ökar eftersom några har anställts helt nyligen medan andra har jobbat på företaget sedan starten. – Vi skickar våra mekaniker och servicerådgivare på olika typer av Kia-utbildningar upp till tio dagar per år. Räknar vi in förlorade intäkKIASTORY SPECIAL/2013 9