Advokaten 1
oronapandemin innebar stora förändringar i arbets
livet, på många sätt. Hos advokatbyråerna, som traditionellt fäst stor vikt vid närvaro på kontoret, var osäkerheten inledningsvis stor. Skulle det fungera att träffa klienter och medarbetare digitalt i stället för i verkliga livet? Räckte tekniken till för de behov som fanns? Advokaten har talat med tre affärsjuridiska advokatbyråer om det omvälvande coronaåret och vad det fört med sig inför framtiden. Det visar sig att det mesta fungerat oväntat bra. Pandemin och den påtvingade omställningen tycks dessutom ha medfört en ny syn på både kontoret och på hemarbete. De tre byråerna – Foyen, Mannheimer Swartling och Baker McKenzie – har alla klarat pandemins utmaningar hyfsat väl. Ekonomiskt har det i vissa fall varit till och med bättre än normalt och klienterna har varit förstående. Men många av framför allt de yngre medarbetarna har lidit av att inte kunna vara på kontoret och träffa kolleger och klienter. Samtliga byråer har haft begränsad närvaro på kontoret sedan förra vårvintern. Maria Wallenborg Ekdahl är vd för juristerna har dessutom inneburit att delägarna och de seniora juristerna har fått mer att göra. – Dessutom har det varit svårt att genomföra utvecklingssamtal och samtal där man ska diskutera känsligare ämnen, då man behöver sitta ner tillsammans i ett rum. En del av dessa samtal har vi genomfört utomhus på promenad. Det har fungerat bra om än varit lite tidsödande. En del sådana samtal har vi tvingats skjuta på mer än vi önskat, säger Maria. FLER TVISTLÖSNINGAR Ärendetillströmningen till byrån har varit i princip opåverkad men andelen tvistlösningar har ökat, vilket är vanligt i kristider. Byrån hanterar många tvister inom entreprenadärenden. – De flesta klientmöten går att hålla digitalt men däremot har vi gjort en del vittnesförhör i tvistemålen på kontoret under coronasäkrade omständigheter, berättar Maria. Foyen har en ganska omfattande utbildningsverksamhet och där lärde man sig att snabbt ställa om till digitala utbildningar med hjälp av Zoom. – Det visade sig gå bättre än för”Vi kommer troligen inte att kunna ta steget tillbaka och ha våra medarbetare Foyen Advokatfirma: – Vi har sedan mars 2020 begränsat vår närvaro på kontoret ganska kraftigt och varit noga med smittspårning om någon blivit sjuk. När vi stängde ner kontoret såg vi till att alla medarbetare fick bland annat tangentbord och skärm till hemmakontoret för att underlätta arbete i hemmet. När det lättade upp förra sommaren införde vi en form av växelsystem och var glest bemannade men sedan i höstas stängde vi ner helt och hållet igen. Så ser det i princip ut fortfarande, säger hon. på kontoret fem dagar i veckan.” maria wallenborg ekdahl LÄRDOMAR UNDER PANDEMIN Så vad har man då lärt sig under pandemin? – Vårt arbetssätt har förenklats med digitaliseringen. Många har jobbat hemifrån och jag tror många uppskattar att det har blivit enklare att få ihop familjelogistiken. Men vi har också lärt oss att kontoret är väldigt viktigt, att många saknar den sociala interaktionen, att bolla en fråga med en kollega, den sociala interaktionen i korridoren och äta lunch tillsammans. Jag tror att många vill komma tillbaka till kontoret men ändå ha en möjlighet att jobba hemifrån. Hur byråns medarbetare ska jobba i höst när samhälFUNGERAT BRA I STORT Rent arbetsmässigt anser Maria Wallenborg Ekdahl att det fungerat bra, under rådande omständigheter. – Vi fick ju kasta oss in i digitaliseringen mycket snabbare än vi tänkt och flyttade oss tio år framåt på bara några månader. På nåt sätt har det ändå gått bra. Det svåraste har varit att handleda våra biträdande jurister digitalt, det blir inte samma sak som när man kan ha den nära dagliga kontakten på kontoret. Vi har ganska många nyanställda så det har varit en utmaning både för dem och oss. Svårigheten att delegera till de yngre 28 28 let förhoppningsvis öppnar upp igen är inte bestämt ännu. – Men vi kommer troligen inte att kunna ta steget tillbaka och ha våra medarbetare på kontoret fem dagar i veckan. Men att medarbetarna är på kontoret när det verkligen behövs för att sköta arbetet på bästa sätt är självklart. – Vi vill ju undvika de störningar och brister som vi upplevt under pandemin, som svårigheterna med handledning, att delegera arbete och genomföra känsliga samtal. Då krävs det att vi är på kontoret. ADVOKATEN NR 6 • 2021 väntat. Tidigare hade vi bara plats för 30 deltagare och nu kan vi ha upp till 200 och har i dagsläget tre–fyra gånger fler deltagare på våra kurser. Vi kommer att fortsätta hålla våra kortare kurser och frukostseminarier digitalt men göra heldagsutbildningar på plats igen när det är möjligt.