LEDARE Fina ord räcker inte DAMLANDSLAGETS AVANCE
MANG till VM i Frankrike nästa sommar blev en viktig och fin framgång för vår verksamhet. Och i juli kom herrarna hem efter att ha nått kvartsfinalspel i VM i Ryssland. Vårt U21-landslag kan nå ett tredje raka EM-slutspel senare i höst. Det är ett gott betyg till svensk fotboll! Damkvalet blev spännande in till slutet. Det beror på att konkurrensen har hårdnat. Vi förlorade överraskande mot Ukraina borta, Kroatien tog poäng mot Danmark borta. Det är ett bevis på att damfotbollen växer och utvecklas framförallt i länder som tidigare inte satsat så mycket på damsidan. Konkurrens är bra, den driver på utvecklingen och många av de stora förbunden och klubbarna med större ekonomiska muskler ute i Europa gör nu damsatsningar. Det är bra samtidigt som det är en utmaning för oss då det gör att vi måste bli ännu bättre, ännu smartare, för att driva på och helst utveckla vår fotboll utifrån våra möjligheter och förutsättningar. Tillsammans med EFD driver vi bland annat ett projekt vi kallar Världsklass, som ska ge spelarna ännu bättre möjligheter till utveckling. UNDER FIFAKONGRESSEN i samband med herr-VM i Ryssland så tog vår ord förande Karl-Erik Nilsson till orda. Han tryckte på att den ordning som råder på herrsidan, med ersättningar till klubbar som har spelare med i VM, måste införas för dam-VM och att det även måste till ersättning vid internationella övergångar precis som på herrsidan. Och under FIFA Women’s Football Conference i augusti, som hölls i samband med U20-VM-finalen i franska Rennes (Japan slog Spanien med 3–1) tog jag upp samma ämne när jag deltog i en paneldebatt. Jag uppmanade alla att se sig själva i spegeln och fråga sig om de verkligen vill detta eller om det enbart är fina ord. Vissa säger att det inte är några stora övergångssummor inom damfotbollen men är det ett argument för att inte ha strukturen på plats? Vi tycker inte det. För oss är det självklart men uppenbarligen inte för alla andra, ännu. Vi tar varje tillfälle vi kan för att driva på och ta upp de här frågorna. Det måste till förändringar! Vi är väl medvetna om att det i vissa länder finns olika hinder i form av religion, kultur och politiska svårigheter. Men ska fotbollen även i framtiden vara den starka kraft som den är idag så måste vi förbättra dessa områden. Och det är alltid implementeringen och genomförandet som räknas. HÅKAN SJÖSTRAND GENERALSEKRETERARE SVENSKA FOTBOLLFÖRBUNDET 18 Ansvarig utgivare Håkan Sjöstrand Redaktör Magasinet Fotboll Juan Martinez, juan@oiga.se Redaktör SvFF Jonas Nystedt, jonas.nystedt@svenskfotboll.se Form Karin Nyman Omslagsfoto Karl Nordlund Annonser Cecilia Nyberg, cecilia.nyberg@svenskfotboll.se, telefon: 08-735 09 90. Prenumeration (bet.) jonas.nystedt@svenskfotboll.se Ange namn, mejl- och postadress. 250 kr/år. Prenumeration (ej bet.) Ester Kristiansson, ester.kristiansson@svenskfotboll.se, telefon: 08-735 09 12. Svenska Fotbollförbundet, Box 1216, 171 23 Solna, telefon: 08-735 09 00, fax: 08-735 09 01, www.svenskfotboll.se. Tryck TMG Tabergs AB, Växjö. DESSUTOM 9 BILDEN: Damernas VM-glädje. 11 INTERVJU: Marita Matsson, Listerby IK. 39 INTERVJU: Ulrica Löv valde domarskapet. 40 TOOLKIT: Boosta explosiviteten. 45 KRÖNIKA: Karl-Erik Nilsson. 5 INNEHÅLL 22 TEMA FOTBOLLENS KRAFT I detta nummer berättar vi om tre klubbar som gör samhällsinsatser bortom fotbollsplanen. 12 SIF INTERNATIONAL Fotbollen som arbetsförmedlare? Den metoden har visat sig framgångsrik i Sandviken, där många nyanlända passerar planen på sin väg till första jobbet. 18 VÄXJÖ DFF Blå tråden. Så kallas internutbildningen som är Växjö DFF:s ambitiösa plan för att odla fram fler kvinnliga tränare. 22 HISINGSBACKA FC Brinnande bilar, skottlossning och drogförsäljning. Det var Backa då. Nu har det vänt, och ett tungt skäl stavas HBFC. 30 STEFF TAR KOMMANDOT En lagledare. Så enkelt beskriver Stefan ”Steff” Pettersson sin roll som landslagschef. 34 OLIKA VÄGAR TILL VM-SPEL Portugal och Sverige är motpolerna. I de europeiska VM-trupperna fanns en klar majoritet av spelarna i en elitklubbs akademi redan vid 12 år – men i den svenska truppen ser det annorlunda ut. #3 2018
Magasinet Fotboll ÅTTA RAKA!
Magasinet Fotboll CENTRALLINJEN
Magasinet Fotboll VÄXJÖMODELLEN
Magasinet Fotboll ALLA BACKAR BACKA
Magasinet Fotboll STEFF TAR ÖVER
Magasinet Fotboll RENÄSSANS FÖR 4-4-2
Magasinet Fotboll EXPLOSIVA STEG
Magasinet Fotboll 23 MILJARDER I FOTBOLLSVINST