Nöjesnytt Växjö 1
Det är lätt att glömma bort ibland, men faktum är
att Växjö kryllar av duktiga musiker och låtskrivare. En av dessa är Mattias Strömberg, som precis släppt sitt utmärkta debutalbum Change. S om så många andra begåvade Växjömusiker hamnade Mattias Strömberg här tack vare Linnéuniversitetet. Mattias är född och uppvuxen i Värnamo – också en plantskola för mången god musikant – och sökte sig hit för att plugga till musiklärare. När han väl startat sin utbildning dröjde det inte länge förrän han tillsammans med tre klasskamrater startat bandet Sunday Sound, som släppte albumet Drama Queen 2007, producerat av välrenommerade Charlie Storm. Det var under tiden i Sunday Sound som Mattias kom till en viktig insikt, menar han. – Det var då jag insåg att det här med att spela i band inte riktigt är min grej. Jag passar bättre som soloartist, säger Mattias rättframt. I ett band ska alla tycka till och det ska kompromissas och alla ska vara nöjda. När det gäller min egen musik vet jag hur jag vill ha det och vad jag vill få fram. Det är jag inte beredd att kompromissa med. Jag har alltid skrivit mycket, men aldrig riktigt tagit steget ända fram. Jag tillhörde aldrig gräddan av musikerna i Värnamo, utan smög nog lite mer under radarn. Men när Sunday Sound rann ut i sanden kände jag att det var dags att börja satsa på min egen musik. Det var när Mattias som examensarbete spelade in fyra av sina egna låtar som han insåg att det fanns något där att ta fasta på. Men det var först när han träffade producenten Martin Bauer och tillsammans med honom började spelade in låtar till tävlingen Svensktoppen nästa – där Mattias varit med fyra år i rad – som bitarna föll på plats på allvar. – Jag kan inte nog understryka vad Martin Bauer betytt för mig och min musik, säger Mattias och ser nästan lite rörd ut. Inte bara för att det var han som övertygade mig om att jag skulle spela in en hel platta, utan för att han faktiskt uträttat underverk med mina låtar. Han har gett mig ett sound och ett uttryck som jag är väldigt stolt över. Mattias har mycket riktigt en hel del att vara stolt över när det gäller sitt debutalbum. Även om Martin Bauer skapat en lika behaglig som luftig ljudbild är det låtarna, och Mattias mjukt uttrycksfulla röst som spelar huvudrollen på Change. Låtar som Whatever, Time och Clueless är som gjutna för radion, och kanske inte minst i bilstereon. Husguden John Mayer är en ganska självklar referenspunkt, men Mattias lutar något mer åt det traditionella singer/songwriter-hållet än sin amerikanske förebild, och det enbart på ett positivt sätt. Och utan den eminente gitarristen Daniel Ruborg hade Change definitivt varit ett fattigare album. Textmässigt kan man också ana en röd tråd, något som Mattias först i efterhand reflekterat över. – Som titeln antyder handlar det ganska mycket om förändring och om saknad, säger Mattias. Det har nog legat omedvetet, men mycket i mitt liv förändrades när jag blev pappa för ett par år sedan och saknaden efter min farfar har alltid funnits där, precis som en underliggande ångest som alltid drivit mitt låtskrivande. Mattias har också en stor poäng i att förändring inte alltid är av ondo och han säger trivas utmärkt på den punkt han är i livet just nu. Några popstjärnedrömmar har han inte kvar, utan snarare en förhoppning om att bli respekterad som musiker och för sin musik. – Visst älskar jag att stå på scen och att skriva låtar, men jag är också realist. Jag vet hur mycket jobb och framför allt tur det krävs för att lyckas och så länge jag får hålla på med det jag vill är jag ganska nöjd. Att bli pappa har gett mig nya perspektiv och en sundare inställning till både musiken och livet i stort. Folk dör i Ebola, så det kanske inte är hela världen om min skiva inte slår. Mattias Strömberg spelar med sitt band på Stallarna den 21 november. ■ TEXT: OLA KARLSSON 26 | nöjesnytt