Advokaten 1
Nu är det inte bara förslag på nya myndighetsregi
ster och ökat informationsutbyte inom EU som hotar den fredade zon som vi alla har rätt till. Det pågår en enormt snabb teknisk utveckling som gör att vi i allt större utsträckning lämnar elektroniska spår efter oss. Under förra året tog Datainspektionen emot en rad klagomål från anställda på företag som utrustat sina fordon med en speciell typ av GPS som via mobiltelefonnätet löpande rapporterar bilens position till ett centralt system. Klagomålen beskrev att de anställda kände sig bevakade och rädda för vad bolaget kan komma att använda de insamlade uppgifterna till. 2008 sa vi nej till ett bostadsbolag som ville spåra de boendes elektroniska dörrnycklar för att ta reda på vem som smutsat ner i tvättstugan. Det här är bara ett par exempel av många. Avsaknaden av helhetssyn och överblick har också uppmärksammats av Integritetsskyddskommittén. I sitt första delbetänkande gjorde kommittén en mycket utförlig kartläggning av integritetsskyddet i Sverige som mynnade ut i slutsatsen att skyddet för den personliga integriteten inte kunde anses tillfredsställande. Grundproblemet beskrevs bland annat vara en brist på helhetssyn och proportionalitetstänkande i lagstiftningen. i integritetsskyddskoMMitténs slutbetänkande föreslås ett utvidgat grundlagsskydd för den personliga integriteten när det gäller övervakning och kartläggning som utförs av myndigheter. Det är bra och kan förhoppningsvis öka kvaliteten i lagstiftningsarbetet inom det här området. Men kommittén borde ha gått längre. Det finns starka skäl att även överväga ett starkare skydd mot kränkningar mellan enskilda personer, det vill säga att införa en straffsanktionerad regel som skydd mot kränkning av den personliga integriteten. Att kommittén inte föreslår detta beror på att den anser att det råder osäkerhet om vilka konsekvenserna för lagstiftningen och dess effektivitet skulle bli. Idag är det mycket svårt för enskilda att bli kompenserade för den här typen av kränkningar, oavsett om de yrkar skadestånd med stöd av bestämmelsen om förtal eller personuppgiftslagen. Det är också utomordentligt besvärligt för de rättsvårdande myndigheterna att agera konstruktivt med tanke på att få överträdelser mot personuppgiftslagen är straffsanktionerade, även om den enskilde kan uppfatta publiceringen som starkt kränkande. Jag har visserligen respekt för de svårigheter som kommittén anför i sitt betänkande men jag hoppas ändå att den här frågan ska bli föremål för fortsatta överväganden eftersom dagens situation är helt otillfredsställande. Göran Gräslund är generaldirektör på datainspektionen ”Det finns starka skäl att även överväga ett starkare skydd mot kränkningar mellan enskilda personer, det vill säga att införa en straffsanktionerad regel som skydd mot kränkning av den personliga integriteten.” Integritetsåret 2008 du kan hämta integritetsåret 2008 som pdf-dokument på datainpektionens webbplats (www.datainspektionen. se/integritetsaret2008) eller kostnadsfritt beställa den i tryckt format. Advokaten Nr 2 • 2009 21