Lera 1
Lera S K Ä R V O R
Lera S I M H A L L E N D E G E U S S E L T
Lera D U C K & R I C E
Lera E R S O N P O R T R Ä T T
PORTRÄTT: FORMGIVARE U Lampan w103 för Wästberg.
I Tratti för Mutina är Inga Sempés första kakelkollektion. Q Soffan Beau Fixe för Ligne Roset. INGA VÄLJER TRE FAVORITER I KERAMIK ■Keramiska handtag. ”Klassiska gamla dörrhandtag som exempelvis är vanliga i äldre lägenheter i Paris.” ■Keramiska verktyg. ”Inom bland annat vetenskapen utvecklas objekt med ett väldigt specifikt användningsområde i åtanke vilket ger enkla och relevanta former. Morteln är ett exempel.” ■Keramiska eluttag. ”Ovanlig nuförtiden men de som finns kvar är vackra och funktionella. Särskild de dubbla har en vacker form.” – Det är en helt ny värld! Detta mystiska, levande material med dess möjligheter och omöjligheter. Min uppfattning har ändrats totalt. Jag är väldigt intresserad av keramik nu och håller redan på med en ny kollektion för Mutina. Jag vill definitivt arbeta mer med keramik, säger Inga Sempé. Kollektionen Tratti är handritad, något som i stor utsträckning präglar dess estetiska uttryck. Den har en enkel, nästan barnslig, känsla i de oregelbundna linjer och milda kulörer som utgör dess mönster. – Jag började med att ta fram mönstret i min anteckningsbok. Sedan fick jag anpassa det till plattan så att det skulle landa i en fin upprepning. En kakelplatta kan ju kännas ganska tvådimensionell. Genom att ge den en spännande struktur, ett mönster eller relief, göra den taktil, kan man skapa en tredimensionalitet. De milda färgerna kan tolkas som en kompromiss mellan Inga Sempés ofta lekfulla och färgstarka design – och Mutinas mer återhållsamma estetik. – Mutina tycker inte om starka färger, men det Servisen Oribe för Japan Creative. gör jag. Så jag försökte att hela tiden lägga in något lite starkare inslag. I det grå kan man därför se inslag av grönt, rosa och så vidare. Jag ville göra det lite färgstarkare, men på ett mjukt sätt, fortsätter ” Detta mystiska, levande material med dess möjligheter och omöjligheter. Jag vill definitivt arbeta mer med keramik.” INGA SEMPÉ, FORMGIVARE 22 Inga Sempé som inte är förtjust i minimalism. – Min design är inte anonym, och den är humoristisk, långt ifrån minimalistisk. Jag hatar minimalism. Det är så tråkigt och outvecklande. Man måste vara modig och våga mer än så. Skandinavisk design var exempelvis väldigt tråkig från 80-talet fram till för några år sedan. Men nu har det ändrats. Nu är skandinavisk design fantastisk, fortsätter hon. HON FICK KÄMPA för att plattorna skulle ha ett litet format, och därmed gå emot den rådande trenden. – Överallt på mässor er man stora plattor nu. Och det kanske passar bra på flygplatser och liknande. Men i lägenheter? Jag ville bryta den trenden med att göra små plattor, för det finns ett behov av mindre plattor. Jag tänker på Tratti som fiskens fjäll – en massa små delar som rör sig tillsammans och bildar en helhet. Känner hon någonsin press att överträffa den senaste framgången, den senaste uppmärksammade produkten? – Jag känner ingen press på grund av vissa produkters popularitet, men jag känner ibland press att hitta en intressant idé. När jag känner mig låst och inte har några idéer brukar jag sätta mig och rita för hand, berättar hon. I framtiden hoppas Inga Sempé, som själv gärna handlar på loppmarknader, att hennes produkter ska finnas just där. – Jag köper nästan bara begagnade saker. Nu har jag en del nya saker hemma, mina egna, annars är allt från marknader. I framtiden vill jag att mina saker ska säljas där istället, säger hon.■ LERA #1 2016
Lera K A K E L S P A N I N G
Lera L I T T L E S H O E S
Lera F O R M & T E K N I K
Lera S T O R A K A K E L P R I S E T
Lera K A K E L D E T A L J E N
Lera L A R I G G I O L A
Lera E R A M I K D E S T I N A T I O N E N
Lera K R Ö N I K A