Lera 1
Lera S K Ä R V O R
Lera S I M H A L L E N D E G E U S S E L T
Lera D U C K & R I C E
Lera E R S O N P O R T R Ä T T
Lera K A K E L S P A N I N G
Lera L I T T L E S H O E S
PROJEKT: LITTLE SHOES Interiören, menar han, gör
så att man enkelt kan välja att lyfta fram vissa produkter. – Kuberna gör att man kan skapa en hierarki mellan varorna. Man kan sätta det som passar säsongen på mer framträdande platser och annat så att det syns mindre på lägre ytor. Det är både lite huller om buller, och samtidigt väldigt organiserat. Sedan får produkterna rutmönstret att delvis försvinna. Precis som när man skriver i ett block, förklarar Roberto Ferlito. Apropå att skriva i ett block. På väggarna hos PROJE K TFAK TA PROJEKT: Little Shoes PLATS: Barcelona ÅRTAL: 2015 ARKITEKTER: Nabito OMFATTNING: 100 m2 S ” KUBERNA GÖR ATT MAN KAN SKAPA EN HIERARKI MELLAN VARORNA. MAN KAN SÄTTA DET SOM PASSAR SÄSONGEN PÅ MER FRAMTRÄDANDE PLATSER OCH ANNAT SÅ ATT DET SYNS MINDRE PÅ LÄGRE YTOR.” ROBERTO FERLITO, ARKITEKT kolan är den gemensamma nämnaren när det spanska arkitektkontoret Nabito inleder arbetet med att skapa ett antal butiker för barnskoförsäljaren Little Shoes. Man har också velat att varje butik ska präglas av ett dominerande material. Den första butiken, i Barcelonakvarteret L’Eixample, har en interiör helt i keramik. – Grundaren ville skapa en historia genom design som skulle vara tydlig i alla butiker. Skolan och de minnen och känslor som den väcker ska vara den gemensamma nämnaren. Utöver det har vi jobbat utifrån idén att varje butik ska präglas av ett enda material, i den första blev det keramik, berättar Roberto Ferlito, vd och grundare av Nabito. Inspirerad av skolans rutmönstrade anteckningsblock har man valt att klä hela interiören i vita, keramiska plattor med gröna fogar. Plattor i tre olika storlekar täcker alla ytor, från väggar och golv till tak och butiksdisk. Kuber i olika storlekar och med olika höjd radar upp sig utmed väggarna. Här visas varorna upp. – Vi har använt tre olika storlekar på plattor för att få dynamik, variation och ett lekfullt intryck. Rutmönstret och kuberna organiserar både utrym met och produkterna. De passar väldigt bra i en butik, fortsätter Roberto Ferlito som provade många gröna nyanser i fogarna innan han till slut hittade precis rätt. Little Shoes får man klottra hur mycket man vill. – Det är ytterligare en anledning till att vi valde keramik. För att verkligen kunna skapa en känsla av lekfullhet vill vi att barnen ska kunna rita och skriva på väggen och att man enkelt skulle kunna sudda bort det efteråt. Skolan handlar om både plikt och lek, men detta ska vara ett lekfullt utrymme, inte något som förmedlar en känsla av krav och tvång, fortsätter Roberto Ferlito. Ett mjukt, turkost sammetsdraperi ger värme till lokalen. Den markerar avdelningen för de allra minsta, och tanken med den var att skapa kontraster med ett varmare och mjukare material. Butiken ska, precis som skolan, också vara ett socialt utrymme. Kuberna går att sitta och klättra på och man har velat skapa naturliga mötesplatser i butiken. – Det ska vara ett socialt utrymme där man kan umgås och leka och prova skor samtidigt. När butiken är full med folk sitter alla på kuberna, säger han. KRONAN PÅ VERKET är den keramiska stol som går i samma färger och material som butiken. – Vi älskar produktdesign så för varje projekt vi gör vill vi gärna skapa en produkt som hör till. Här fick det bli den gröna stolen. Det är en stol för både vuxna och barn. Man kan vända på stolen hur man vill och den kommer alltid att stå upp. Här matchar den butiken men keramiken kan ersättas med andra material för att anpassa den till andra inredningar, säger Roberto Ferlito. Att keramik passar i butik är inte förvånande. Det är tåligt och enkelt att hålla rent. – Keramik är taktilt, äkta, tredimensionellt, glansigt eller strävt. Det är också det bästa mat erialet för att skapa ett rutmönster, vad kan passa bättre? undrar Roberto Ferlito nöjt. Däremot var det en utmaning att få de många linjerna att samspela. – Den största utmaningen var att få ihop fogarnas linjer med kubernas. Vi tillbringade en månad med att få det rätt. Vi byggde upp allt och fick riva ner det direkt eftersom det inte linjerade. Vi hade räknat ut att det skulle linjera perfekt i datorn, men verkligheten såg annorlunda ut, skrattar han. ■ 30 LERA #1 2016
Lera F O R M & T E K N I K
Lera S T O R A K A K E L P R I S E T
Lera K A K E L D E T A L J E N
Lera L A R I G G I O L A
Lera E R A M I K D E S T I N A T I O N E N
Lera K R Ö N I K A