019 1
KLUBB Text: Thomas Helsing bild: Sara Larsson KLU
BB MONO LADDAR FÖR MER MONOMYS I HÖST i har fått tillträde till just Frimis en söndagkväll i september för intervju och fotografering med Klubb Mono-arrangörerna. Senast det begav sig var 2017 när jag satt ner med Mikael Lehikoinen och Niclas Jonsson. Cecilia Elfving var inte med vid förra intervjun men var en del av arrangörsgruppen redan då och Gustaf Molin har tagit klivet in i gruppen. Alla känner varandra sedan många år och det är inte långsökt att de alla tagit plats i förarsätet tillsammans för det som blivit Klubb Mono. V Sista kvällen på Örebro Konserthus blev en fin kväll med ’hemmahoppet’ Hanna Järver och midi-punkdrottningen Beatrice Eli i maj 2018. Sedan drog Klubb Mono ut på en slags Örebroturné med både rena klubbkvällar och rena dj-gästspel. Ibland var de även en del av andra arrangemang – som Musikhjälpen och den minnesvärda efterfesten till Örebrewfest förra året. – Vi flyttade hemifrån och blev fria och ambulerande. Det var en tanke i mitt huvud från första början. Konserthuset var najs men vi kände att vi behövde fritt spelrum, berättar Mikael när han minns tillbaka. De har fått låna plats för att förvara all utrustning, utsmyckning, popcornmaskin och inte minst alla ljusslingor som vi numera förknippar Klubb Mono med. Den stora utmaningen är att frakta runt sakerna när det är dags för arrangemang. – Vi kanske kunde skicka en efterlysning till läsarna om någon har en lyftkran vi kan låna, säger Cecilia skämtsamt. Varje Mono-kväll kräver en hel del arbete för att bli av. 20 NOLLNITTON – Ja det tar sina timmar, säger Mikael och fortsätter: – När vi körde på Örebro ölhall i december så behövde vi hyra scen, ljud och ljus och frakta dit allt, springa upp och ned i källaren med grejer… – Frimis tar nog 7-8 timmar att förbereda, inflikar Cecilia. Och då har de inte räknat in tiden de lagt ned på att boka artisterna, göra popcornaskarna, designa artwork och affischer som även ska sättas upp. Fixa pr och marknadsföra eventen och locka folk att köpa biljetter. De fyra brinner verkligen för vad de gör, men engagemang räcker bara så långt. Någonstans finns en ekonomisk verklighet att förhålla sig till och en stor hjälp är bidrag från Statens kulturråd, men även de mindre summor de kan dra in på dj-gig som de på Satin, Boulebar och Quaranta Festival hjälper till. – En kväll kostar minst 30 000, säger Niclas. Säg mellan 30 och 60 000. – Ja, med löner för tekniker och gage till banden och dj, hotell, riders, annonser…, funderar Cecilia. Men det är minst lika viktigt att det finns samarbeten med människor som tror på det de gör. – Det skulle inte gå att göra Klubb Mono utan såna som Örebro Konserthus och Frimis salonger. Kimmo (Kirvesmäki, en av ägarna till Frimis, reds. anm.) förstår verkligen vad det är vi vill göra och vad vi behöver, säger Mikael. Så var det det där med det senaste tillskottet i arrangörsgruppen, Gustaf Molin, och hans väg in i sällskapet. Det visar sig att han och Mikael känner varandra väl sedan tiden när Mikael drev krogen Stället vid hörnet av torget och Gustaf arrangerade klubbar där. Hur blev Gustaf indragen i det här? Mikael: Gustaf började som dj och blev nedgraderad till popcornmästare (skratt). Cecilia: Är det en nedgradering? Niclas: Ja, förut stod han ju med på affischen… Gustaf: Men det var ett jättebra drag sen att låta kända personer dj:a. Ja, det blir ett extra dragplåster. Hur tänker ni där? N: Det vi försöker få till är att de ska spela precis vad de vill. M: Jocke Åhlund spelade udda grejer, men Patrik Arve spelade extremt udda grejer. Gillar att det kan bli så, även om det inte är så publikfriande. G: Och så Kir royals. De spelade Abba! Det var skitkul med de kontrasterna. M: Det händer att de frågar oss vad de ska spela, och vi säger ”tala om för oss vad ni tänker spela istället”. N: Det blir bättre ju mer oväntade musikval. Eftersom vi inte har något vinstintresse så kan vi labba med allt, testa oss fram. Det kan inte kommersiella arrangörer. Det är en lyx. M: Och här på Frimis backar Kimmo upp oss. Vi presenterar bokningarna och han säger bara ”ge mig en budget och kör”. C: Ja, de har det förtroendet för oss och litar på att vi levererar det vi lovar.