Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet
Sten Kort & gott
Sten Stenbrottet Hägghult
Sten Rockin' porfyr
INTERVJU JAN WESTLING N atursköna Älvdalen i norr
a Dalarna är känt för många saker, men mest känt är den nog ändå för sin tillverkning av musikinstrument, alltifrån dragspel till förstärkare. Bland gitarrister i hela världen är Hagström ett vintage-märke som tillhör den musikaliska allmänbildningen. Men det var länge sedan som gitarrer tillverkades i Älvdalen. I dag ägs varumärket av ett kanadensiskt bolag och tillverkningen sker i Asien, precis som de flesta andra gitarrmärken. Men Hagströmandan är fortfarande väldigt närvarande i Älvdalen. – Idén med att tillverka en elgitarr i porfyr kom först upp under några av mina kurser i design i porfyr. Jag har egentligen umgåtts med idén under ganska lång tid, säger Jan Westling. Älvdalsporfyren – en kvartsit skapad för 1,4 miljarder år sedan – är lika utmärkande för bygden som gitarrerna. En förening skulle alltså åstadkomma en bokstavlig historisk samklang. Samtidigt är det inte helt enkelt att jobba i porfyr. – Det finns 200 till 400 varianter av porfyr. Problemet är att porfyr spricker väldigt lätt, men hittar man en större rullsten går det att få ut större block som behövs för att åstadkomma en gitarrkropp, säger Jan Westling. Förebilden för Jan Westlings porfyrprojekt är den klassiska Hagströmmodellen Kent Futurama, en elgitarrplanka som på - minner om 60-talets analoga rymdestetik, med många knappar och reläer. – Kent Futurama var en utlandssatsning som Hagström trodde mycket på när den lanserades, säger Jan Westling. Wasasten i Mångsbodarna hittade en röd porfyr av Näsettyp som kunde sågas i 1 x 3 meter stort block, med en tjocklek på fyra centimeter. En perfekt utgångspunkt för en planka. Däremot fick halsen vara i ”original”, plockad från en riktig föregångare. – Jag har själv aldrig spelat gitarr, men när jag talade med experterna så rådde de flesta mig att inte försöka mig på att göra halsen i porfyr om den skulle kunna bli spelbar, säger Jan Westling. – Men jag lackade i alla fall om halsen så att den skulle gå i samma nyans som kroppen. Dessutom gjordes inläggen i halsen i samma porfyr. Och det var kanske tur att han följde deras råd. Kroppen blev ett mästarprov i sig. – Ja, det var knepigt med borrningen av 19 hål i olika storlekar. Dessutom var alla försänkningar en grannlaga uppgift, säger Jan Westling. Under processen med att skapa en replika fick han även inspiration till en ren fantasimodell: Blyberg Rock. Där fanns heller inte samma krav på spelbarhet. Kroppen spretar, halsen är krökt och linjerna grovhuggna. Strängar behövs inte. – Nej, det är ”trollversionen”, säger Jan Westling och skrattar. Är det någon samlare som vill köpa din version av Kent Futurama? – Jag förhandlar för tillfället med de nya ägarna till Hotell Hagström här på orten. De är intresserade av ha den i sina lokaler. Jag tycker själv att det vore roligt om den fick vara kvar här, där den hör hemma. Hur ska du ta arbetet med porfyren vidare? – Jag håller på med ett samarbete med bygdens näringsliv, för att få i gång en kollektivverkstad för konstnärer som arbetar med sten. 11 ”Jag har själv aldrig spelat gitarr, men när jag talade med experterna så rådde de flesta mig att inte försöka mig på att göra halsen i porfyr om den skulle kunna bli spelbar.”
Sten Stenpriset visar på stor bredd
Sten Bokbindaren
Sten Framtida lösningar för hållbara städer
Sten Porträttet Gert Wingårdh
Sten Krematoriet i Kalmar
Sten PM & Vänner Hotel
Sten Krönikan Anders Jönsson
Sten Steny ska stärka branschen
Sten Mässexamen
Sten Fråga Kurt & Kai
Sten Stenkartoteket
Sten Marknaden
Sten Sveriges Stenindustriförbunds medlemmar