Hållbarhetsredovisning 2015 1
Hållbarhetsredovisning 2015 VD har ordet
Hållbarhetsredovisning 2015 En del av ett hållbart
nätverk
Hållbarhetsredovisning 2015 En del av ett hållbart
nätverk
Hållbarhetsredovisning 2015 Definitioner
Hållbarhetsredovisning 2015 Vår verksamhet
Hållbarhetsredovisning 2015 Socialt ansvarstagande
FILMKVÄLLAR FÖR UNGDOMAR I samarbete med Lugna Ga
tan och Fittja Pulsen anordnar vi filmkvällar för ungdomar som en alternativ fritidsaktivitet. Kvällarna är vanligen välbesökta, uppemot 50 personer samlas under fredag-lördag i Fittjaskolan. SOMMARJOBB FÖR UNGA Varje år hjälper vi unga i Botkyrka med sommarjobb hos oss. Under året som gått hade vi totalt 125 ungdomar, varav 102 kom in via kommunen och 23 rekryterades av Botkyrkabyggen. Samtliga hade nyligen gått ut grundskolan, årskurs 1 eller 2 på gymnasiet. Rekryteringarna görs med ändamålet att ge de unga en värdefull sysselsättning under sommarlovet, samtidigt som de får chansen att tjäna egna pengar och samla erfarenheter inför framtida jobbsökande. Men det ger också oss möjligheten att visa upp vår verksamhet i egenskap av arbetsgivare. Arbetsuppgifterna består av fastighetsunderhåll, att rensa ogräs, plocka skräp och måla. MENTORSPROJEKT Under våren 2015 jobbade vi med projektet ”Medvind”, där elever i årskurs 8 och 9 på Kvarhagsskolan i Alby samt Björkhagaskolan fick hjälp med sina studier av en mentor. ”Medvind” var ett samarbetsprojekt mellan Stockholms universitet och Botkyrka kommun, med stöttning från Botkyrkabyggen. VRÄKNINGSFÖREBYGGANDE ARBETE Tillsammans med kommunen arbetar Botkyrkabyggen med vräkningsförebyggande åtgärder. Det innebär att vi i samverkan med hyresgästen gör vad vi kan för att undvika vräkningssituationer, bland annat med hjälp av avbetalningsplaner. NÖJDA HYRESGÄSTER Vi på Botkyrkabyggen genomför regelbundet hyresgästundersökningar för att se vad våra hyresgäster är nöjda med, och vad vi skulle kunna förbättra. Årets undersökning visar en positiv utveckling inom flera områden. 87 % Den största ökningen syns i den kategori som kallas Serviceindex, vilken innefattar områden som bland annat information, bemötande, felanmälan och renhållning. Särskilt goda betyg fick vi på sophanteringen och städningen av grovsoprummen. Slutligen kan sägas att ungefär 87 % av hyresgästerna har angett att de trivs med att bo hos oss, och lika många kan tänka sig att rekommendera Botkyrkabyggen som värd och förvaltare. TRIVS MED ATT BO HOS OSS VÅNING 8 SOCIALT ANSVARSTAGANDE
Hållbarhetsredovisning 2015 Miljöansvar
Hållbarhetsredovisning 2015 Ekonomisk hållbarhet
Hållbarhetsredovisning 2015 Samspel med intressent
er
Hållbarhetsredovisning 2015 God arbetsmiljö
Hållbarhetsredovisning 2015 Kvalitetssäkrade indik
atorer
Hållbarhetsredovisning 2015 Styrning och organisat
ion
Hållbarhetsredovisning 2015 Årsredovisning