Hemma Hos nr 3/2021 1
M I ME R PAN E L E N experterna svarar Jag söker
lägenhet hos er sedan länge men min ansökan verkar ha blivit spärrad. Vad beror det på? Anette Jansson: Det kan finnas flera orsaker till att du inte kan anmäla ditt intresse för lägenhet. Det kan dels bero på att du inte uppfyller våra grundkrav. Det kan även bero på att du har tackat nej till, eller inte svarat på, fler än två erbjudanden under 30 dagar. Jag har länge funderat över varför ni inte Vill ha koll på nyproduktion Jag vill få information om er nyproduktion. Hur ska jag göra för att hålla mig uppdaterad? Anette Jansson: Vad roligt att du vill ha mer information om när vi bygger något nytt hus. På mimer.nu/nyproduktion kan du anmäla dig till vårt nyhetsbrev för nyproduktion. Då får du uppdateringar om våra byggprojekt och om vad som händer i byggprocessen. Då får du även information om när vi släpper lägenheterna för intresseanmälan. översätter skyltar och annan information till olika språk? Det är väldigt kallt i min lägenhet. Ska jag behöva ha ytterkläder på mig inne? Katarina Sahlander: Under de kallare årstiderna ska det vara 20–21 grader i våra lägenheter. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara cirka 20 grader och 14 aldrig lägre än 18 grader. Värmen i din lägenhet sätts på automatiskt när det blir kallt ute. Ju kallare det är ute, desto varmare vatten skickas ut till elementen. Om temperaturen är lägre än 20 grader i flera dagar i sträck är något fel och du ska göra en service - an mälan. Notera den temper atur du mätt upp. Maria Eberhardsson: Vi sträv ar alltid efter att vår kommunikation ska vara tydlig och lätt att förstå. Undersökningar vi gjort just i den frågan visar att de flesta av våra hyresgäster, som kommer från ett annat land, ändå gärna vill ha informationen på svenska. Med ett enkelt språk och tydliga bilder fungerar det ofta lika bra eller bättre än att översätta. När det krävs mer information, som i tvättstugorna, har vi ändå delvis förstärkt med QRkoder på ett antal olika språk för att vara extra tydliga. KOMMUNIKATION Maria Eberhardsson Kommunikationschef Har du en fråga? Mimers experter svarar på frågor om ditt boende. Mejla till: kommunikation @mimer.nu UTHYRNING Anette Jansson Kundcenterchef GRÖNA MIMER Annica Svanbom Pettersson Trädgårdsmästare BOENDE Katarina Sahlander Områdeschef HEMMA HOS NUMMER 3 2021