AMES 1
Crzy Pictures från vänster till höger: Olle Tholé
n, Victor Danell, Rasmus Råsmark, Hannes Krantz, Albin Pettersson nerande av ett gäng femtonåringar. Sista året på gymnasiet startade killarna ett aktiebolag som ett projekt, och när studenten kom valde de att fortsätta driva bolaget tillsammans. Olle berättar att de skaffade en lokal med kontor och att den mesta tiden gick åt till att inreda, måla och göra fint. För det kändes vuxet och bra. Men leklustan, den fanns kvar. – Vi fick våra första jobb inom reklamfilm och lokal företagsfilm, växte och började hitta vår nisch. Och vinsten som genererades använde vi till att leka loss i det som kom att bli vårt genombrott utåt. ”POESI FÖR FISKAR” är hittills tretton skruvade kortfilmer från 2010 och framåt med samhällsaktuella teman och en rejäl dos av samtidskritik i komisk förpackning som distribuerades via det då ganska nya fenomenet Youtube, och idag har över 18 miljoner visningar. Där föddes varumärket Crazy Pictures och det signum som är kollektivets unika brand. – Vi har vår look och vår extraordinära touch som genomsyrar allt vi gör- och det släpper vi inte, säger Olle TANKEN PÅ, OCH DRÖMMEN om att få göra långfilm är något som alltid funnits i bakhuvudet, och tankarna fick fart igen 2011. – Det roliga med kortfilm är att man kan lämna saker obesvarade, lämna över åt tittaren att själv skapa sitt slut och välja sin tolkning. En kortfilm kan tillåta sig att vara extrem- för den ska man inte stå ut med så länge. Av en långfilm krävs en mer långsiktig tanke, ledande dramaturgi och utmejslade karaktärer. Här ska finnas mer underliggande budskap, dolda trådar och stickspår. Och det ställer naturligtvis helt andra krav. Krav som ibland kom att kännas oöverstigliga, och Olle sticker inte under stol med att det ibland var nära att hela projektet hamnade i soptunnan. – Vi inspirerades mycket av amerikansk film, berättar han. Och jag kan förstå kritiken så här i efterhand; här kommer ett gäng 25-åringar som vill göra en överambitiös mastodontactionfilm om ett Sverige under attack, innehållande spektakulära specialeffekter, bilarkrockar och bombningar i bästa Hollywoodanda. Och så blir de besvikna när ingen är intresserad av att vara med och finansiera. Samtidigt sporrade det oss att verkligen kämpa för det vi trodde på. Naivt kanske, men visst är det häftigt när filmen nu är nominerad till tre guldbaggar och har sålts till 94 länder. MEN FÖR ATT INTE GÅ HÄNDELSERNA i förväg; det tänkta filmmanuset ratades, omarbetades och putsades på än mer. Finansiärer jagades, tackade nej, kom med mer eller mindre syrliga kommentarer och hela projektet lades på is under ett helt år. – Vi insåg att det inte är en rättighet att få göra film, men samtidigt ville inte idén släppa taget. Så tillslut spelade vi in en pilot som vi spred i våra sociala kanaler och startade en crowdfundingkampanj som slog alla rekord. Vilket fantastiskt gensvar vi fick! Det gjorde att vi kunde fortsätta planera och till slut hängde branschen på och långfilmen ”Den blomstertid nu kommer” blev ett reellt projekt och det mesta maxade vi någonsin gjort, berättar Olle, naturligtvis stolt. Fullträffar och bakslag liksom lärdomar och erfarenheter avlösta varandra under den 120 dagar långa inspelningsperioden och Olle medger att det var långtifrån roligt alla dagar. – Vissa tidiga morgnar med småspiksregn och fyra plusgrader, när det nästan kändes som om man skulle ge sig ut i krig, kall, trött och med 17 Foto: Samuel Westergren - Wepix