Advokaten 1
Reportage Advokatdagarna » Viktiga nyheter på Kar
in Faxén Ågrup berättade hur det nya förslaget till implementering av det fjärde penningtvättsdirektivet kan slå i praktiken när det gäller klientkännedom. Förslaget till implementering av det fjärde penningtvättsdirektivet innebär flera nyheter för advokatkåren. Två av dessa nyheter är införandet av sanktionsavgifter och högre krav på klientkännedom. Johan Sangborn, ställföreträdande chefsjurist och chef för internationella frågor på Advokatsamfundet, inledde med att redogöra för den nuvarande penningtvättslagstiftningen och gav en bakgrund till det fjärde penningtvättsdirektiv, som snart ska vara genomfört i svensk rätt. Den lagstiftning som vi har i dag har varit i kraft sedan mars 2009. – Men det är först under senare år som frågor och diskussioner om penningtvätt och terroristfinansiering formligen har exploderat, sa Johan Sangborn. Dels beror det, enligt Sangborn, på att det mellanstatliga organet FATF (Financial Action Task Force) vid sidan av EU-kommissionen hela tiden flyttar fram positionerna. Dels har det så kallade kriget mot terrorism som startade efter terroristattackerna den 11 september 2001 och de fortsatta terroristattackerna i världen ytterligare accentuerat frågan om hur man stryper finansieringen till terrororganisationer och penningtvätt. Även de så kallade Panamadokumenten har använts i den här debatten för att skärpa lagstiftningen på många olika sätt. Detta har medfört en rad förändringar under senare år i penningtvättslagstiftningen. I maj 2015 beslutade EU om ett nytt, fjärde, penningtvättsdirektiv som ska vara genomfört i medlemsstaterna senast i juni 2017. Enligt Sangborn kommer det dock bli svårt för Sverige, liksom flera andra länder, att hinna implementera direkti”Det är först under senare år som frågor och diskussioner om penningtvätt och terroristfinansiering formligen har exploderat.” vet inom utsatt tid, eftersom det finns många svåra problem när det gäller genomförandet av detta direktiv. 2015 års penningtvättsutredning lämnade sitt betänkande i februari i år, men någon lagrådsremiss finns ännu inte och väntas sannolikt inte förrän tidigast strax före jul. här är några av förslagen för genomförandet av det fjärde penningtvättsdirektivet: l En helt omarbetad penningtvättslagstiftning föreslås (den nuvarande anses svår och komplex att tilllämpa). l Skapande av ett centralt register om faktiskt ägande av bolag, bland annat som en hjälp vid klientkännedomskontroll. l Ökade krav på advokatbyråerna att ha interna skriftliga riskbedömningar, och därtill anpassade interna rutiner för penningtvättsfrågor. l Regler om kontroller av verklig huvudman förtydligas. Banker får Tudelade åsikter om förslaget till ny sexualbrottslagstiftning Åsikterna om förslaget till ny sexualbrottslagstiftning går isär. I början av oktober i år överlämnade Sexualbrottskommittén sitt betänkande. I det föreslås bland annat att lagstiftningen om sexualbrott ska ändras från att baseras på medel och omständigheter till att i stället grundas på om det sexuella umgänget har varit frivilligt. Det föreslås även att det ska införas ett oaktsamhetsansvar för vissa sexualbrott. 30 Justitierådet Mari Heidenborg, som har varit ordförande för kommittén, redogjorde vid seminariet för kommitténs ställningstaganden och de skäl som ligger bakom förslagen. När det gällde den uppmärksammade delen i förslaget som handlar om frivillighet så sa Mari Heidenborg att dagens sexualbrottslagstiftning fungerar ganska bra. Ett annat motiv till förslaget är enligt henne den normativa effekten. Frågan om frivillighet är inte alls ny i debatten, poängterade hon, utan är redan i dag av stor betydelse i lagstiftningen, som en omständighet som kan utesluta förekomsten av tvång eller andra medel. I debatten finns det mycket förhoppningar om att en lagstiftning som bygger på frivillighet skulle innebära fler fällande domar. Men det tror inte Heidenborg blir fallet. Det som är problematiskt i den här typen av mål är inte lagstiftningen i första hand utan bevissvårigheterna och de blir kvar även med den nya lagstiftningen. – De förslag som kan leda till en förbättring är snarare de som gäller kvaliteten på polisutredningarna, sa Heidenborg och tillade att förslaget om att införa ett oaktsamhetsansvar också kan innebära fler fällande domar. advokatsamfundets ordförande Bengt Ivarsson, expert i Sexualbrottskommittén, framförde flera invändningar mot förslagen. Han har även skrivit ett särskilt yttrande i betänkandet. Ivarsson sa att det faktum att han är skiljaktig betyder inte att han anser att Advokaten Nr 9 • 2016