Advokaten 1
naden är just reglerad arbetstid och goda förutsä
ttningar för balans i livet ett argument som lyfts fram i kampen om talangerna. Men även många advokatbyråer, såväl nystartade som gamla, har tagit fasta på diskussionerna, och försöker hitta sätt att minska stressen i arbetet. Alla delar inte Charlotta Kronblads syn på partnerskapet som ett hinder för investeringar, visar intervjuer med advokater. – Partnerskap som organisationsform beskrivs på oklara grunder som något förlegat, säger Anne Ramberg, och fortsätter: – Jag är tvärtom övertygad om att partnerskapet är god grund för kvalitet. Advokatbyråerna är som huvudregel enligt min mening goda arbetsplatser, även om anställning där tidvis innebär hårt arbete. Anne Ramberg konstaterar att advokatbyråerna lyckas anställa de bästa juristerna. Och: – Det kommer alltid att finnas tillräckligt många unga duktiga och nyfikna jurister som är beredda att arbeta hårt under några år då de får en jämförelsevis mycket hög lön efter kort tid på byrån, säger Ramberg, som också påpekar att advokatyrket, till skillnad från vad ADVOKATEN NR 2 • 2019 som gäller på många konsultbyråer med hög teknikutveckling, är ett fritt yrke. ADVOKAT EN KVALITETSSTÄMPEL Det tycks alltså som att advokatbyråerna står inför flera utmaningar. Hur hanteras de stora investeringar som krävs, och vad ska nya generationer jurister sysselsättas med, är ett par av de frågor som söker svar. Samtidigt möter också de affärsjuridiska byråerna konkurrens i form av nyetableringar som erbjuder juridisk rådgivning utifrån andra ägandeformer och med annan struktur, och som inte heller lyder under Advokatsamfundets etiska regelverk. Charlotta Kronblad, som i sin forskning bland annat intresserat sig för affärsbyrån Fondia, menar att advokattiteln fortfarande utgör en kvalitetsstämpel på marknaden. Samtidigt har de nya aktörerna andra konkurrensfördelar, bland annat för att de kan ta in kapital utifrån. – De kan operera mer som vanliga bolag och ha mer externt ledarskap och externa ägare och de kan sälja sina produkter och marknadsföra dem som de vill, säger hon, och fortsätter: » 33 33 FOTO: ISTOCK