Advokaten 1
teknik och tekniklösningar för deras egen skull ä
r feltänkt. Alla kommer att ha den här tekniken, så det blir en hygienfaktor, säger han. Mannheimer Swartling är i dag den största advokatbyrån i Sverige. Under de senaste åren har dock huvudkonkurrenten Vinge knappat in på ledningen. Det är en utveckling som managing partnern Jan Dernestam välkomnar. Sverige behöver minst två riktigt stora byråer för att kunna konkurrera med de stora internationella, främst brittiska, byråerna som också vill vara med och ta delar av de riktigt stora och lönsamma transaktionerna, anser han. Jan Dernestam har förstås noterat de förändringar som pågår bland konkurrenterna. Men han konstaterar att hans byrå och Vinge är påfallande stabila både i sin struktur och i intäkter. – De som inte har riktigt klart fokus om vem de är till för och vad som är kärnan i verksamheten, de har haft det lite tuffare, säger Dernestam. Här spelar den tekniska utvecklingen en roll: byråer som inte hinner med eller förmår investera för att automatisera den enklare juridiken får helt enkelt svårt att ta betalt för sina tjänster. Enligt Jan Dernestam sjönk betalningsviljan för enklare arbete, som due diligence, redan i och med finanskrisen. – Digitaliseringen innebär att vi får – Det kostar pengar, absolut. Men vi köper det som vi upplever är efterfrågat, säger Ann Nilsson, som tror att satsningen på längre sikt kan innebära besparingar då arbetet blir mer effektivt. Till skillnad från Jan Dernestam tycker Ann Nilsson att det ligger en del i Charlotta Kronblads analys av advokatbyråernas inbyggda motstånd mot investeringar. – Den traditionella modellen med ett antal delägare i toppen som tjänar pengar på att många biträdande jurister jobbar många timmar, den står i motsättning till att vilja effektivisera, säger hon, och varnar för att modellen kan leda till kortsiktiga beslut. ”Vi har höga timarvoden, bland de högsta. Men vi anser också att man får absolut mest för pengarna. Anledningen till våra höga timarvoden är att vi investerar hundratals miljoner i teknik och utbildning varje år.” jan dernestam ekonomi i det och att klienterna får en vettig kostnad. Man kan säga att tekniken kommer ikapp behovet, konstaterar Dernestam. KAN BLI KORTSIKTIGT Mannheimer Swartling har gjort, och gör fortlöpande, stora investeringar i digitalisering av verksamheten, bland annat inom artificiell intelligens, AI. Byrån inrättade nyligen en egen affärsenhet för att hantera sitt innovationsarbete, MSA Innovation Lab, som bland annat ska stödja nya företag inom legal tech och samarbeta med nystartade företag som utvecklar applikationer för byrån och dess klienter. Satsningarna underlättas av byråns vinstdelningssystem, ett rent lockstepssystem där delägarna delar lika på vinsten, menar Jan Dernestam, som inte delar Charlotta Kronblads uppfattning om att det skulle vara svårt att driva fram investeringar i ett partnerskap. Tvärtom har partnerskapet ett försteg framför aktiebolag. – Vi behöver aldrig lämna någon kvartalsrapport till börsen för att visa analytikerna hur lönsamma vi är. Vi har fem–tioårsperspektiv på allt vi gör, säger Dernestam. Även Ann Nilsson och David Frydlinger är helt inställda på att ta kostnaderna för att fortsätta digitalisera. ADVOKATEN NR 2 • 2019 TRANSPARENS ÖNSKAS Det är ingen tvekan om att konkurrensen är hård på dagens affärsjuridiska marknad. Det går inte att, med Jan Dernestams ord, ”sitta och vänta på de flygande stekta sparvarna”. Prispressen på den enklare juridiken är också ett faktum, anser alla de intervjuade advokaterna, – 1996, när jag började, tog vi mer än dubbelt så mycket betalt för ett låneavtal än vi gör i dag. Då har vi ändå bättre marginaler på det i dag. Tack vare tekniken. Teknisk utveckling hittills har betytt att klienterna har fått sänkta kostnader samtidigt som vi har bibehållit lönsamheten och kan jobba effektivare, förklarar Jan Dernestam. Priserna på den högkvalificerade rådgivningen har dock inte upplevt samma tryck nedåt. – Typiskt sett tror jag att en advokatbyrå ibland gör misstaget att ta för mycket betalt för okomplicerad rådgivning och för lite betalt för väldigt komplicerad rådgivning, där betalningsviljan finns, säger Jan Dernestam, som berättar att hans byrå numera ofta rekommenderar klienterna att också samarbeta med en mindre och billigare byrå för den löpande dag-till-dagjuridiken. – Vi har höga timarvoden, bland de högsta. Men vi anser också att man får absolut mest för pengarna. Anledningen till våra höga timarvoden är att vi investerar hundratals miljoner i teknik och utbildning varje år, fastslår Jan Dernestam. Dernestam konstaterar också att många av byråns klienter, bolagjuristerna på de stora bolagen, tidigare har arbetat på Mannheimer Swartling eller någon annan advokatbyrå. Klienterna har därmed förståelse för prisnivån på det svåra arbetet och vet dessutom hur prissättningen går till. Detta borgar för transparens i prissättningen, anser Jan Dernestam. Det traditionella sättet för advokater att ta betalt, per timme, tillämpas fortfarande bland affärsadvokaterna. Men det är inte alls så allenarådande som det ibland » 39 39 Jan Dernestam. David Frydlinger. FOTO: ISTOCK, ULRIKA ÖSTER