Advokaten 1
» kan framställas, påpekar både Jan Dernestam och
Davis Frydlinger. – Vi tar betalt på det sätt som våra klienter vill att vi ska ta betalt, annars hade vi inte fått betalt, säger Dernestam. Så gör även Cirio. – Vi jobbar med alla modeller som finns, och så har vi gjort i många år. Många vill ha rörligt pris, andra fast pris, berättar David Frydlinger. Enligt Ann Nilsson efterfrågar kunderna mer transparenta priser och mer teknik. L &L:s löfte om fasta priser på rådgivning är ett sätt att försöka möta detta. – Vi ska också ha mer av paketerade lösningar, som abonnemang. Klienten betalar en fast månadsavgift och får ringa eller mejla så mycket de behöver, säger Ann Nilsson. Hon berättar att hon och hennes tre kolleger har testat modellen, med gott resultat. Kunderna ringde oftare och ställde mer frågor, när de slapp känna att varje samtal kom på räkningen. viktig fråga, där vi också behöver involvera klienterna i dialog. Fler och fler klienter säger i alla fall att de gärna ser att advokatbyråer har en högre grad av hållbarhet. Samtidigt kräver många tillgänglighet mer eller mindre 24/7, konstaterar David Frydlinger och fortsätter: – Det är förståeligt, den affärsjuridiska logiken fungerar så. Men här har man en utmaning att få till det, så att vi kan vara tillgängliga på absolut bästa sätt. Det krävs för att vi på sikt ska kunna vinna slaget på marknaden, genom att ha de bästa talangerna. Jan Dernestam upplever än så ”Vi ska också ha mer av paketerade lösningar, som abonnemang. Klienten betalar REKRYTERING EN UTMANING En uppmärksammad fråga inom advokatbyråvärlden under senare år är medarbetarnas arbetssituation och vikten av att de ska kunna kombinera livet med ett normalt familjeliv. Här har utmanarna som Fondia profilerat sig starkt (se artikel på s. 42). Även David Frydlinger ser den sociala hållbarheten som en viktig framtidsutmaning för advokatbyråerna. Det handlar inte bara om arbetsmiljö utan också om att Ann Nilsson (nedan). kunna attrahera de bästa talangerna, anser han. – Jag ser den sociala hållbarheten som en branschen fast månadsavgift och får ringa eller mejla så mycket de behöver.” ann nilsson länge inga svårigheter att rekrytera unga talanger, trots att arbetet kräver många timmar och en hård satsning. Byråns medarbetarundersökningar visar också att medarbetarna trivs och upplever arbetet som stimulerande. – Utmaningen blir då snarast att tillhandahålla en hållbar arbetsmiljö så att våra medarbetare trots sin höga arbetsbelastning långsiktigt fortsätter att känna arbetsglädje. Det är krävande att vara konsult så man måste verkligen utnyttja den stora flexibilitet som yrket samtidigt innebär och ta det lite lugnare när arbetet så medger. Där har vi som delägare ett stort ansvar att visa ett modernt ledarskap, säger Jan Dernestam. ADVOKAT BORGAR FÖR KVALITET Det är numera inte bara advokater som konkurrerar om företagsklienterna. Även aktörer som Fondia, Avtal24 och LegalWorks tar andelar på marknaden, utan att behöva följa de advokatetiska reglerna. För såväl David Frydlinger som Ann Nilsson var det dock självklart att fortsätta att verka inom en advokatbyrå, och att de nya byråerna skulle stanna inom samfundet. – Det lämnar en garanti för att man håller rent från intressekonflikter. Det finns även andra aspekter, men i grund och botten tycker jag att det är väldigt mycket det det handlar om, att vi ska tillgodose klientens intressen och inga andra intressen, säger David Frydlinger. Och Ann Nilsson ser medlemskapet i Advokatsamfundet som en kvalitetsstämpel. – Det ligger mycket kvalitet i de krav som ställs, vi har de vägledande reglerna, försäkringar, utbildningskrav, säger hon. Även Jan Dernestam ser varumärket advokat som starkt och viktigt, och kanske till och med ännu viktigare i framtiden. Han pekar bland annat på den lagstadgade sekretessen, ”legal privilege”, som betydelsefull för många företag. – Inte för att dölja något för myndigheter, utan som 40 40 ADVOKATEN NR 2 • 2019 FOTO: ULRIKA ÖSTER