Advokaten 1
DE NYA JURIDISKA RÅDGIVARNA Den australiensiske a
nalytikern och författaren George Beaton har listat skillnaderna mellan den traditionella advokatbyrån och den nya typen av juridiska rådgivarna. Traditionella advokatbyråer Humankapital Strävar efter att rekrytera och utbilda de bästa unga juristerna. Jurister och advokater strävar efter att nå perfektion i sitt hantverk. Jurister och advokater förväntas både ackvirera klienter och utföra uppdrag för dessa. Personliga varumärken centrala (den enskilda advokaten). Teknologi Medarbetare Tekniken används för att ytterligare förfina den befintliga produkten. Stora grupper avlönade juniora jurister och advokater arbetar heltid med enklare delar av uppdragen. ”Tävlingen” om delägarskap utgör en viktig motivation i arbetet för juniora jurister och advokater. Ägarstruktur Ägs av ett begränsat antal delägare som är advokater. Debitering Drivs som ett partnerskap. Timdebitering. De nya juridiska rådgivarna Rekryterar den kompetens man behöver. Strävar efter att leverera en ändamålsenlig produkt. Ackvisition och klientarbete är två olika, åtskilda delar av verksamheten. Företagets varumärke centralt. Användning av teknik för att skapa helt nya produkter (disruptiv teknik). Flexiblare anställningsformer och bemanning för att möta behoven. Ingen tävling. Såväl jurister som ickejurister kan vara ägare. Drivs som ett ”vanligt företag”. Fasta priser. ett rent rättssäkerhetsperspektiv för enskilda företag. Det skyddet har man inte om man inte är advokat, påpekar Dernestam. TUDELAD UTVECKLING Hård konkurrens om både klienter och medarbetare och stora satsningar på teknik är alltså de affärsjuridiska advokatbyråernas verklighet i dag. Vad har vi då att vänta framöver? – Det tycker jag ska bli intressant att se, säger David Frydlinger, som konstaterar att vi länge levt med en högkonjunktur. – Vid en lågkonjunktur sållas agnarna från vetet. Det får visa sig vilka som har levt på högkonjunkturen, och vilka som har en långsiktig plan att jobba mot, fastslår Frydlinger som inte är otrolig för Cirios skull. Både Ann Nilsson och David Frydlinger pekar på en tudelad utveckling. – Å ena sidan pågår en standardisering, en produktifiering. Å andra sidan blir marknaden allt mer komplex. Där har ju advokaten en utmaning, att försöka tillhandahålla affärsjuridiska lösningar som inte blir för komplexa och försöka hjälpa sina klienter att navigera i det landskapet, säger David Frydlinger. Ann Nilsson är övertygad om att betalningsviljan för den enkla juridiken kommer att fortsätta att sjunka. AdADVOKATEN NR 2 • 2019 vokaterna får också räkna med att bli mer som andra konsulter, menar hon. – Jag tror absolut att, oavsett om vi vill eller inte, så blir advokatvärlden mer transparent. Mystiken kring advokaten kommer att skingras. Jan Dernestam tror på en fortsatt uppdelning mellan olika typer av advokatbyråer, där de stora byråerna och de högspecialiserade nischbyråerna har störst förutsättningar att lyckas. – Mellanskiktsbyråerna som ska vara allt för alla kommer att ha det tuffare, säger Dernestam, som också hoppas på att advokatbyråerna inom en överskådlig framtid ska ha hälften kvinnor bland delägarna. – Här ser jag också behovet av att erbjuda hållbara arbetsplatser, i vid mening. Det ska vara lockande att arbeta här och man ska kunna ha ett liv utanför byrån också, fortsätter han. David Frydlinger håller inte med om Dernestams beskrivning av en fortsatt uppdelning. – Idén om att framtiden tillhör stor- och nischbyråerna har blivit som en slags sanning som ingen ifrågasätter. Det är klientnyttan som styr och eftersom advokatverksamhet inte bygger på skalfördelar och man kan nischa sig även inom stora byråer har storlek och klientnytta lågt samband. I framtiden kommer advokatbyråer av alla storlekar att finnas, säger han. ¶ Nya rådgivare vill sänka trösklarna i juridiken – vänd! » 41 41