Advokaten 1
» Nina Wittholt. ha balans och inflytande på arbe
tsplatsen, säger Stein. Avtal24 startade som en satsning på att skapa avtal och andra digitala juridiska tjänster via nätet till fasta priser. I dag erbjuder företaget också juridisk rådgivning till privatpersoner och företag per telefon eller videokonferens. Bland kunderna är i dag drygt hälften privatpersoner, men andelen företag ökar. Konkurrenterna finns främst bland mindre advokatbyråer och juristbyråer utan tydlig inriktning, de som med Magnus Steins ord ”inte har klivit upp i värdekedjan”. Magnus Stein är själv affärsutvecklare med en bakgrund inom bank- och finansvärlden. Hans vision för Avtal24 är klar. – Vi vill med hjälp av teknik och kundfokus förändra juridiken, eller sättet som människor tar till sig juridiken, och göra den mer tillgänglig, säger han. Magnus Stein menar att den juridiska branschen länge haft alldeles för höga trösklar, och ett förhållningssätt som skrämt bort många kunder. – För mig är det ganska enkelt. LagLegal Department as a Service där kunden tecknar sig för ett visst antal timmars rådgivning varje månad, men då också får tillgång till mallar och kunskapsdatabaser, plus obegränsad tillgång till ett eget juristteam. I dag har omkring 50 procent av kunderna abonnemang, men målet är att komma upp i åtminstone 70 procent abonnemangskunder. ”Vi säljer avtalet för vad det är värt, inte motsvarande vilket antal timmar som läggs ned per kund i det enskilda fallet. Timantalet ska inte vara relevant för kunden. Det ska inte bli dyrare boken är en kodbok, och juristen ett användargränssnitt för att förklara alla fakta och hur det hänger ihop. Det borde man kunna göra på ett annat sätt, framhåller Magnus Stein. En av trösklarna har varit, och är, att det är svårt att bedöma kostnaderna för juridiska tjänster, tycker Stein. För att underlätta för kunderna arbetar Avtal24 därför med fasta priser på avtal och annat som man bistår med. Många kunder kommer också via samarbetspartners, som banker och försäkringsbolag. Även Fondia strävar efter att ha en mer transparent för att vi är långsamma eller billigare för att vi är slarviga.” nina wittholt ÄGANDET EN NYCKELFRÅGA Digitaliseringen är central för både Avtal24 och Fondia. Avtal24 bygger stora delar av sitt arbete på algoritmer och strukturerade data i databaser. Även Fondia har digitala gränssnitt mot kund och nyligen köpt in ett avtalsgenereringsverktyg, en robot, som arbetar utifrån de egna mallarna. Syftet är förstås att öka effektiviteten. – Vi säljer avtalet för vad det är värt, inte motsvarande vilket antal timmar som läggs ned per kund i det enskilda fallet. Timantalet ska inte vara relevant för kunden. Det ska inte bli dyrare för att vi är långsamma eller billigare för att vi är slarviga, fastslår Nina Wittholt. Fondias timtaxa, i de fall där den tillämpas, ligger något lägre än de stora byråernas. Men det är inte priset som är det främsta konkurrensmedlet, enligt Nina Wittholt. – Vår grej är inte att vara billiga, utan att vi har andra slags lösningar som skapar värde för kunden, och att det finns en transparens där kunden kan avgöra vad denne vill ha. Vi är inte billiga, men levererar väldigt hög kvalitet anpassad till kundens affär, säger hon. Trots stora investeringar i teknik går såväl Fondia och förutsägbar prissättning, till exempel genom fasta priser baserade på värdet av den tjänst man utför. En annan väg in för kunderna är abonnemangstjänsten FONDIA Fondia grundades 2004 och har i dag verksamhet i Sverige, Finland och Baltikum. Företaget är börsnoterat i Finland och sysselsätter cirka 165 medarbetare varav cirka 110 är jurister. Fondia riktar sig särskilt till mindre och medelstora företag även om man har flera börsbolag i portföljen. Kärnerbjudandet är tjänsten Legal Department as a Service, som innebär en outsourcad bolagsjuristfunktion, i den omfattning som kunden önskar. Många kunder har egna bolagsjurister, men behöver komplettera med fler timmar, eller kompletterande kompetenser. Fondia använder ett egenutvecklat användargränssnitt mot kund, My Fondia, och investerar ständigt i såväl intern som extern digitalisering. Företaget har nu 35 medarbetare i Sverige, men räknar med att växa kraftigt under 2019, med särskilt fokus på bland annat life science, M&A, fastighetsrätt och entreprenadrätt. 2018 köpte Fondia den svenska affärsjuridiska byrån Jansson & Norin AB, som hade fokus på segmentet start-ups, scale-ups och nya tekniksatsningar. 44 44 som Avtal24 numera med vinst. För Avtal24 vände utvecklingen, efter en tuff start, år 2017, trots att avkastningen egentligen inte var vad man fokuserat på. – Vår typ av ägande ger en helt annan agenda, med externa finansiärer som vill vara med och förändra branschen. Då behöver man växa kraftigt och ta marknadsandelar och komma ut tydligt. Så tillväxt är vad vi har prioriterat, inte lönsamhet, säger Magnus Stein. Han anser att just ägandeformen är en nyckel till framgång – och ett problem för advokatbyråerna. – Om du frågar mig vad som hindrar advokatbranschen från att utvecklas så är det väl hur ägandet ser ut. Du måste kunna ta in externt kapital, du måste inse att man inte kan bygga bolaget för att ta utdelning och maximera vinsten i år eller nästa år eller möjligen det tredje året – det beror på hur länge man tänker vara delägare. Här bygger vi något långsiktigt för aktie ägarna. Det är en stor skillnad, säger han. Även Nina Wittholt ser det som en stor fördel att bolaget ägs av externa aktörer. ADVOKATEN NR 2 • 2019 FOTO: MILLA VAHTILA