Advokaten 1
» olika advokatbyråer i hur långt digitaliseringe
n nått. – För den som startar upp en byrå från grunden är ju detta investeringar som man kanske inte klarar av att göra år ett. Å andra sidan ser vi aktörer som exempelvis Synch som har satsat extra hårt på just digitalisering och att kunna vara i framkant i dessa frågor, säger Sara Ribbeklint, som tror att det kan vara lättare att få enighet om stora investeringar i en nybildad mindre byrå där delägarna drar åt samma håll, än inom befintliga advokatbyråer. – Långsiktiga investeringar är ju inget som advokatbyråer traditionellt brukar ägna sig åt. Delägarna vill ju få ut sin vinst varje år, konstaterar Ribbeklint. Digitaliseringen kan förstås innebära ökad effektivitet och besparingar för köparen av juridik, konstaterar Sara Ribbeklint. Samtidigt upplever hon att det finns ett inbyggt problem i advokatbranschens tradition av timdebitering när det gäller att bli effektivare. Det kan helt enkelt löna sig att arbeta långsamt och ineffektivt. För bolagsjuristen som köpare av juristtjänster är tiden som lagts ner egentligen ganska oväsentlig, påpekar Sara Ribbeklint. – Jag är väl medveten om att det kräver eftertanke och tid att skriva inlagor av hög kvalitet. Så det är inte heller så att vi är gladare ju lägre kostnader det är. Det viktiga är att det finns en balans där. Bland de advokater som Sara Ribbeklint handlar upp är timdebitering fortfarande den dominerande ersättningsmodellen, kanske för att just processer kan vara svåra att förutsäga tidsåtgången i. – Vi har försökt att gå mer och mer mot processbudgetar, för att på det sättet få en bättre kontroll över hur mycket pengar en process kostar. Men där märker vi ett stort motstånd från de advokater vi jobbar med, säger Ribbeklint, och fortsätter med en uppmaning till advokaterna: – Jag skulle verkligen uppskatta om advokatbyråerna drev på detta, upprättade processbudgetar och pratade om dem, så att det inte kommer som en överraskning när fakturan ska betalas. KÄLLOR l ALT Nordic: Nordic General Counsel report 2018 – Dealing with complexity l Beaton, George: How to recognise a NewLaw firm, www.beatoncapital.com l Hyde, John: New focus: Five years on, did ABS really change anything?, The Law Society Gazette, 24 april 2017 48 48 l Legal Services Board: Evaluation: ABS and investment in legal services 2011/12–2016/17 – Main report, juni 2017 l Rothstein, Helene: Andra ronden för uppstickarna, Affärsjuridik, nr 2 2018 (bilaga till Affärsvärlden) l Rothstein, Helene: Förändring är det nya svarta, Affärsjuridik, nr 2 2018 (bilaga till Affärsvärlden) l Sandström, Christian: Disruptiv digitalisering inom marknaden för juridiska tjänster. Snabb evolution eller teknisk revolution?, Konkurrensverket, 2017 l www.vinnova.se ADVOKATEN NR 2 • 2019 ETISKA REGLER EN FÖRDEL Vad står då på Sara Ribbeklints önskelista för framtiden på området juridiska tjänster? – Jag skulle önska både att branschen jobbade mer aktivt med jämställdhetsfrågor och att man tog de signaler om sexuella trakasserier som finns på allvar. Jag vet att det finns grund för dessa signaler efter min egen tid i branschen, säger Sara Ribbeklint, som också välkomnar den växande diskussionen om medarbetarnas möjligheter till balans i livet. – För Länsförsäkringar är hållbarhetsfrågor mycket viktiga och det är därför även viktigt att anlita leverantörer som arbetar aktivt med dessa frågor. Advokatbyråerna behöver dessutom ta digitaliseringen på allvar, och utnyttja den för att pressa priserna på enklare juridik. – Köparna i dag av tjänster blir allt mer medvetna och har kommit mycket längre i sin digitala utveckling på den egna arbetsplatsen. Det blir allt mindre acceptabelt om man inte kan få motsvarande leverans från sina advokater, fastslår Sara Ribbeklint. Nya ersättningsmodeller är ett annat önskamål. – Jag struntar egentligen i om någon lagt hundra timmar eller tio timmar på en inlaga. Jag vill att den ska hålla en viss kvalitet och att arvodet ska vara skäligt. Annars blir jag missnöjd. Oavsett vad som fallerar, säger Ribbeklint. Sara Ribbeklint är övertygad om att hennes önskemål delas av många andra bolagsjurister, och att det är viktigt för advokatbyråernas framtid att man tar dem till sig. Annars kommer andra aktörer att börja leverera åtminstone vissa delar av juridiken, menar Ribbenklint. Advokaterna har dock en stor konkurrensfördel i sina etiska regler och den tillsyn som är kopplad till dem. – Just jävsfrågor och att jag som köpare inte behöver fundera kring om någon sitter på två stolar eller så, det har ett fortsatt väldigt stort värde för inköparna. Det unika med advokater är att köparen aldrig behöver känna sig orolig för etiken. Det måste advokatkåren värna om, säger Sara Ribbeklint. ¶ FOTO: ISTOCK