HSB Uppdraget 1
guide framtidens brf ↑ Ladda smart! Använd låg ef
fekt under längre tid och när elen är som billigast. Det blir bra både för plånboken och miljön. Bra att tänka på → Naturvårdsverket sköter en statlig satsning som kallas Klimatklivet. Därifrån kan ni få ekonomiskt stöd för en investering i laddplatser. Laddplatser – SÅ FUNKAR DET Många bostadsrättsföreningar är nyfikna på laddplatser för elbilar, men hur gör man, vad ska man tänka på och var ska man börja? Adam Diebig, energiprojektledare på HSB Malmö, reder ut frågetecknen. Text Karin Aase Illustration Tomas Lindell V – Vi märker att många föreningar, särskilt de med garage och stora parkeringsytor, är intresserade av laddplatser, säger Adam Diebig. – Föreningarnas medlemmar är nyfikna. Även om det kanske inte är någon som äger en elbil än, så är det många som funderar på att köpa en. Då blir laddfrågan viktig, och för föreningen är en satsning på laddstolpar ett sätt att visa att man ligger i framkant miljömässigt och tänker hållbart. VAD SKA MAN då tänka på? Enligt Adam Diebig är steg ett att fundera på om man vill ha laddning med låg eller hög effekt. – Hög effekt ger snabb laddning men det är dyrt och belastar nätet mer. Låg effekt ger en laddtid på mellan sex och åtta timmar och eftersom de flesta boende ändå kopplar in bilen efter jobbet och inte ska ha den förrän nästa morgon gör det inget om laddningen tar lite tid. För bostadsrättsföreningar är laddastyrning, kan laddningen ske nattetid när elen är som billigast. NÄSTA FRÅGA SOM föreningar ställs inför är debiteringen: ska alla elbilsägare debiteras samma schablon eller ska man ha individuell mätning och debitering? ”En satsning på laddstolpar är ett sätt att visa att man ligger i framkant miljömässigt och tänker hållbart.” 40 uppdraget #2 / 2019 Adam Diebig → Även om ni bara vill investera i några få platser i början kan det vara bra att ändå se till att den bakomliggande elcentralen klarar fler. Då slipper ni göra om grundarbetet om ni vill utöka senare. → HSB håller just nu på att ta fram en laddbox som är speciellt framtagen för bostadsrättsföreningars behov. Kontakta gärna din HSB-förening om du vill ha mer information om den eller övrig hjälp med laddplatser. – Vi rekommenderar att varje laddplats knyts till en viss medlem och lägenhet. Då betalar man för det man använder, vilket blir mest rättvist. Dessutom finns det smarta laddlösningar där man kan få ut kostnaden för elbilsladdningen direkt på hyresavin, något som förenklar administrationen. Många föreningar tvekar inför att re med låg effekt därför ofta bättre. Om de dessutom kombineras med smart installera laddstolpar eftersom man är rädd för att tekniken snabbt ska bli obsolet, men det är inget Adam Diebig tycker att man behöver oroa sig för. – I dag finns en EU-standard som har tagits fram gemensamt med bilindustrin, och de bilar och laddboxar som tillverkas för att säljas på den europeiska marknaden är i regel försedda med den här standarden. EFTERSOM ELBILSLADDNING nu är mycket populärt har det vuxit fram en uppsjö av entreprenörer som erbjuder installationer, men Adam Diebig uppmanar alla föreningar att göra en noggrann utvärdering innan man väljer partner. – De ska erbjuda fem års garanti, men den garantin är inget värd om inte firman finns kvar. Ta gärna hjälp av er HSB-förening med att ta in anbud så att allt blir rätt från början. l Många föreningar väljer att installera laddstolpar