Vårdguiden Chefredaktören
Vårdguiden Innehåll
Vårdguiden Aktuellt i vården
Vårdguiden Inspiratören Carola Forsberg
Vårdguiden Säsong för julefrid
Vårdguiden Tema Språk, tal och röst
Vårdguiden När språket inte flyter
Vårdguiden Albert har en språkstörning
”Jag behöver lägga mycket tid och energi på att u
ttrycka mig. Men det är en enorm skillnad mot hur det har varit.” tog enormt lång tid. Till varje ord hade jag en bild som stöd. Albert Telon, 23, har en språkstörning: ”Allt med språket har varit knöligt” Albert Telon har strategier för att göra livet lättare. ”Jag drar ner på tempot och vågar be om hjälp. Jag nedvärderar inte mig själv när jag gör fel.” FOTO: STAFFAN GUSTAVSSON säga, men kunde inte uttrycka det. Jag var ofta arg och det blev lätt missförstånd. Hans föräldrar insåg att han behövde stöd. Via barnavårdscentralen fick de remiss till en logoped. Alberts uttal var bra, men han hade problem med de andra delarna av språket. Utredningen, som gjordes när han var tre år, visar att han har en grav språkstörning. Albert tränade hos logopeden och gjorde övningar och språklekar med sin mamma Hanna, som är lärare. När han var fem 1177 vårdguiden 4 • 21 började han i en skola med specialverksamhet för elever med språkstörning. – Där fanns logoped och extra tid för inlärning. Som många andra med språkstörning har jag problem med arbetsminnet. Det var en trygg miljö och jag fick öva på allt jag hade svårt med. Jag tänkte aldrig på att jag var annorlunda. Albert minns hur han, tillsammans med en logoped, övade på att bilda meningar. – Jag skulle berätta vad jag gjort under helgen och till slut fick jag fram: ”Jag åkte båt. Det var kul.” Det Albert kämpade på, påhejad av skolan och familjen. Ordförrådet ökade och det var lättare att bli förstådd. Störst utmaning var att uttrycka sig skriftligt. I högstadiet började han i en vanlig klass. – Där träffade jag två av mina bästa vänner. De var duktiga i skolan och jag ville vara lika bra. Jag frågade mamma: ”Hur får jag bra betyg?” Sedan dess har det varit fullt ös. Hanna informerade lärarna om Alberts stödbehov och beställde en extra uppsättning skolböcker. – Skulle läraren gå igenom ett nytt kapitel på kemilektionen, till exempel, läste mamma upp det för mig kvällen innan och förklarade ord jag inte förstod. Det blev mycket lättare att hänga med. Albert fick också möjlighet att göra prov muntligt. Ansträngningen gav resultat och snart hade han nästan samma betygssnitt som sina kompisar. På gymnasiet började Albert på teknikprogrammet. – Första dagen berättade jag för klassen varför jag fick extra tid på proven. Jag har aldrig skämts för min språkstörning, utan bara tänkt ”Sån är jag”. Även gymnasiet gick bra, efter vissa motgångar. – Första veckan fick jag F på ett mattetest. Då slog jag knogarna blodiga på boxningssäcken hemma. Men jag kom tillbaka. Att matte är svårt betyder inte att man inte kan bli bra på det. Albert ägnade mycket tid åt skolan. – Mina föräldrar ”mutade” mig också till att läsa böcker. Jag var inte jättemotiverad, men det gjorde en enorm skillnad. När han och en kompis fick diplom för att ha skrivit teknikprogrammets bästa gymnasiearbete kändes det som en seger. – Det var häftigt och jätteotippat. Albert började på högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik vid Linköpings universitet, men tar nu en paus. – Jag har kämpat så länge och behöver tänka på mig själv, inte bara på studier och språk. Han trivs med jobbet som personlig assistent och är engagerad i föreningen UMS, Ung med språkstörning. – En dag ska alla veta vad språkstörning är. Det gör nästan ingen i dag. Albert har fortfarande svårigheter, ofta när han är trött. – Ibland har jag svårt att formulera mig, särskilt när jag skriver. Jag behöver lägga mycket tid och energi på att uttrycka mig. Men det är en enorm skillnad mot hur det har varit. 11
Vårdguiden Så kan barnet få stöd
Vårdguiden Svårigheter hos vuxna
Vårdguiden Leif fick röstbesvär efter covid-19
Vårdguiden Aktuellt i vården
Vårdguiden Magnus har bipolär sjukdom: ”Jag har lä
rt mig att lyssna på mig själv och identifiera tidiga varning
Vårdguiden Själens berg- och dalbana
Vårdguiden Vattkoppor hos barn
Vårdguiden Emma och hennes barn har blödarsjuka
Vårdguiden Olika former av blödarsjuka
Vårdguiden Adnan har hemofili A
Vårdguiden Tipsen för en bättre nattsömn
Vårdguiden Så fungerar immunförsvaret
Vårdguiden Stärka immunförsvaret - går det?
Vårdguiden Aktuellt i vården