I hjärtat av skärgården 1
Från 5 år Sommarens Spöklika Spel S emestertid är
speltid. Den här gången tipsar vi om sällskapsspel med övernaturliga eller läskiga inslag. Här hittar du allt från lättsamma spökjakter för de minsta till stämningsfulla seanser, ruskiga mordgåtor och mer avancerade kortspel i H.P Lovecrafts mörka mythosuniversum. Från 9 år Zombie Kids Ålder: fr 7 år I Spelare: 2–4 samarbete Speltid: ca 15 min Zombier håller på att invadera skolan! Du och dina vänner måste hjälpas åt med att oskadliggöra de odöda och sätta lås på alla ytterdörrar innan det är för sent. Det här är ett så kallat ”Legacy”-spel som utvecklas och ändras för varje parti man spelar, med hjälp av klistermärken och hemliga kuvert med nya komponenter och regler. Zombie Kidz är snabbspelat och det känns pirrigt att öppna nya kuvert efter avslutat parti för att se vad som händer härnäst. Solklar vinnare hos 12-13-åringarna i testpanelen. Betyg: Från 14 år Arkham Horror - the card game Ålder: fr 14 år I Spelare: 1-2 samarbete Speltid: ca 1-2 timmar Skräckmästaren H.P Lovecrafts noveller om utomjordiska monster och kultister i 1920-talets USA har inspirerat till ett otal olika spel. I denna kortspelsvariant ska man samarbeta och lösa mysterier utan att dödas eller bli galen. Äventyren utspelar sig helt genom de vackert illustrerade korten och leder vidare i en sammanhängande kampanj. Den krypande känslan från böckerna har förtjänstfullt inkorporerats i spelet, som är helt på engelska. Betyg: 50 clues (De dödas pendel, Vit sömn och Leopolds öde) Ålder: fr 16 år I Spelare: 1-5 I Speltid: från 90 min I denna variant på Escape room-spel ska ni samarbeta med hjälp av kort och en app i mobil eller läsplatta för att lösa ett riktigt kusligt fall som handlar om Maria som måste fly från en psykavdelning för att rädda sin son. De tre fallen går att spela fristående från varandra men historien hänger ihop över hela trilogin. Inget för barn, då bilderna innehåller grafiskt våld. Betyg: Ultimate Werewolf Ålder: fr 8 år I Spelare: 5-68 i två lag I Speltid: 30-90 min Ett bluff- och bågspel som går att spela i riktigt stora sällskap, gärna utomhus. Spelarna tar på sig roller som bybor och varulvar men ingen vet vem som är vem. Varulvarna dödar en bybo per natt och byborna ska under dagen försöka lista ut vilka som är varulvar och lyncha dem innan det hinner bli natt igen. Det gäller att bluffa och ljuga för att klara sig. Flera regelvarianter ingår. En spännande och rolig upplevelse som fungerar lika bra på midsommarfesten som på teambuilding-kurs eller företagskick-off. Spelregler på engelska. Betyg: Spökjägarna Ålder: fr 6 år I Spelare: 2–6 I Speltid: ca 20 min Ett spöke har gömt sig någonstans i tant Agdas stora slott. Ge er ut i korridorerna och leta men se till att du har en dammsugare att suga upp spöket med. Man kan försvåra letandet för motståndarna också. Fartfyllt och snabbspelat med snygga spelkomponenter gör denna uppdaterade version av klassikern till en favorit hos de yngsta. Betyg: Ghost hunters Ålder: fr 5 år I Spelare: 1 I Speltid: 5-10 min/kort I det här pusselspelet ska du placera pusselbitarna så de lyser på alla spökena på kortet. Det finns 60 utmaningskort med 3 olika svårighetsgrader, och endast en lösning för varje kort. Lagom klurig hjärngympa för den som vill roa sig själv. Liten och smidig spelplan som funkar utmärkt på resan. Betyg: Mr. Jack Ålder: fr 9 år I Spelare: 2 peltid: ca 30 min Ett spel för två personer, där temat är något så ruskigt som Jack Uppskäraren. Ena spelaren, som tar på sig rollen som Jack själv, ska hålla sin identitet hemlig och fly från spelplanen som föreställer London i dimma år 1888, medan andre spelaren som polis vid Scotland Yard ska lista ut vem av de 8 misstänkta som har begått de dödliga dåden. Lagom blandning av tur, logiskt tänkande och iskalla nerver. Betyg: Mysterium Ålder: fr 10 år I Spelare: 2–7 i samarbete I Speltid: ca 40 min En spelare tar på sig rollen av en ande och övriga spelare är medier som under en seans ska tyda andens ledtrådar så de kan reda ut hur den dog och på så sätt ge den frid. Andens ledtrådar kommer genom visioner och drömmar i form av illustrerade kort som ska tolkas på bästa sätt. Ett vackert och stämningsfyllt spel som utmanar ens intuition. Betyg: Från 12 år Chronicles of Crime (med expansionerna Noir och Welcome to Redview) Ålder: fr 12 år I Spelare: 1-4 i lag Speltid: ca 1- 2 timmar per scenario Ett klurigt deckarspel där man hjälps åt att lösa fallen. Via en app på telefon eller läsplatta håller man reda på alla turer, platser, ledtrådar och misstänka. Det går till och med att undersöka brottsplatsen efter ledtrådar i realtid på skärmen. Grundspelet har inga övernaturliga inslag men är läskigt nog ändå. Det finns två expansioner på engelska. I ”Noir” spelar man hårdkokt privatdeckare i Los Angeles på 50-talet. I ”Welcome to Redview” ska ett ungdomsgäng lösa oförklarliga mysterier i en liten amerikansk småstad på 80-talet, lite i tv-serien ”Stranger Things” anda. Betyg: 13