Cirkulera 1
Med skräp i fokus Framtidens avfallslösningar är
snart här. Genom tävlingen FLL – First Lego League arbetar nu barn och ungdomar över hela världen med nya idéer och lösningar på hur vi kan ta hand om våra sopor på ett bättre sätt. TEXT: JACOB BUCHT FOTO: JACOB BUCHT OCH FLL B arkaröskolan i Västerås är en av många skolor som deltar i tävlingen. – Det är ett bra tema som är viktigt att lära sig om, det är ju vi som ska ta hand om jorden i framtiden, säger Ida Eriksson från årskurs sex på Barkaröskolan. Årets upplaga av FLL – First Lego League är i full gång. En tävling för barn och ungdomar från hela världen med fokus på vetenskap och teknik. Över 230 000 barn från 80 länder deltar i tävlingen som i år har temat skräp och avfall, eller Trash Trek som den officiella benämningen lyder. De deltagande lagen ska bland annat programmera en robot och lämna in en forskningsrapport kring årets tema med innovativa idéer kopplat till skräp och avfall. Dessutom ska idéen presenteras och marknadsföras på ett tilltalade sätt. På Barkarö skola har man valt att titta närmare på el-avfall och hantering av begagnade mobiltelefoner. – Vi valde området genom omröstning i klassen och upptäckte när vi började samla in fakta att det finns stora problem runt om i världen med el-avfall. Även om vi är duktiga på återvinning i Sverige är vi sämre på annat som att slänga mindre saker. – Mobiltelefoner är en sådan sak vi ofta slänger trots att de fungerar bara för att det kommer en ny modell, berättar Ida och får medhåll av Victoria Cleve som även arbetar med programmering av roboten. – Vi vill skapa ett sätt att uppgradera telefonen till en nyare modell genom datorn istället för att köpa en ny telefon, berättar Victoria. TÄVLING PÅ ETT SCHYSST SÄTT First Lego League grundades av stiftelsen FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology) samt Lego Company. Målet att engagera barn och ungdomar genom ett lekfullt och meningsfullt lärande där de själva får upptäcka, undersöka och uppleva arbetet med att utveckla idéer och lösningar. Tävlingen består av tre delar, robotprogrammering, forskningsprojekt och tävlingens kärnvärderingar där samarbete, arbetsmetoder, glädje och CIRKULERA #4 2015 | 5