Husvagnsliv Innehåll
Husvagnsliv Vi vann igen
Husvagnsliv Växande marknad och prestigefyllda eur
opeiska pris
Husvagnsliv KABE vinner igen: prestigefyllda prise
r till KABE i tuff Europeisk konkurrens
Husvagnsliv Nytt KABE 2019 740 dgdl
Husvagnsliv Nya Crossover x780 LQB
Husvagnsliv Husvagn med elbil?
Husvagnsliv Frida Hansdotter
Husvagnsliv Miljön i fokus
NYTT KABE 2019 SEMESTERFORMERS MILJÖPÅVERKAN Seme
sterresor är för många ett välkommet avbrott i vardagen. Samtidigt ökar vår medvetenhet om resandets påverkan på miljön. Så frågan är: hur semestrar man mest klimatsmart? Med husbil om man jämfört med andra transportformer, säger Alf Ekström, vd och koncernchef på KABE. ARTIKELN ÄR HÄMTAD FRÅN TIDNINGSSKRIFTEN PÅ VÄG - NUMMER 2/2018 - TEXT KJELL MAGNUSSON Visserligen har husbilar något högre utsläpp än andra bilar. Men som semesterform är det ett av de bästa miljöalternativen. – Att åka på kryssning till exempel är ett av de värsta alternativen, fortsätter Alf Ekström. Han får stöd i en stor undersökning, som den norska branschorganisationen Norges Caravanbransjeforbund (NCB), tagit fram och där man räknat på vilka semesterformer som påverkar miljön mest. Undersökningen gjordes av norska Østfoldforskning, som hade som uppdrag att se hur stora utsläpp av växthusgaser var för olika transportmedel sett till semesterform. En husbilssemester är bättre för klimatet än flera jämförbara semesterformer. Försäljningen av husbilar i Norge har ökat kraftigt de senaste åren. Majoriteten av husbilsägarna är medelålders och de flesta semester- och fritidsresor sker i Norge. På uppdrag av Norges Caravanbransjeforbund (NCB) har Østfoldforskning gjort en klimatredovisning som jämför bilen med andra transport-, fritids- och semesterformer. Målet var att ta reda på hur stora växthusgasutsläpp som aktiviteter i en husbil ger, i jämförelse med andra typer av semester- och fritidsaktiviteter. Undersökningen behandlar utsläpp relaterade till att tillbringa en vecka med följande semesterformer: 1 Hemmasemester Husbilssemester 6 4 2 3 5 Charterresa till sydligt land Storstadssemester Resa till stuga vid havet 7 9 8 Resa längs Norges kust med båt Fjällvandring Hälften så stora utsläpp I undersökningen utgick man från en veckas semester. Man tog fasta på faktorer som transport, övernattning, mat och aktiviteter. Bland annat jämfördes husbilen med charterresor, kryssningar, vanlig camping med tält eller bara stanna hemma på sin semester. Man utgick 10 Campingsemester med bil och tält Campingsemester med husvagn Kryssning En semester består av transport, boende, mat och aktiviteter. Husbilar uppfyller flera av dessa funktioner, och i undersökningen jämförs husbilar med andra transportmedel, andra boenden och andra semesterformer. Husbilar används dock i första hand som semesterform. Växthusgasutsläpp för olika semesterformer 5000 4500 4000 3500 3000 2500 2000 1500 1000 500 0 Hemmasemester 1 Husbilssemester 2 Charterresa till sydligt land 3 Storstadssemester 4 Transport Resa till stuga vid havet 5 Boende Resa längs Norges kust med båt 6 Mat Fjällvandring 7 Campingsemester med bil och tält 8 Aktivitet Campingsemester med husvagn 9 Kryssning 10 Utsläpp per vecka per norrman Genomsnitt från de vanor som husbilens största konsumentgrupp har, nämligen ett par i 60-årsåldern. Av rapporten framgår att husbilssemester är ett av de bästa och miljövänligaste alternativen med bara hälften så stora utsläpp av koldioxid som en charterresa till någon semesterort söderut. Det framkom också att en semester i det egna landet är det bästa och miljövänligaste alternativet. Kryssning sämst Studien visar att hemmasemestern, inte oväntat, är ett av de mest klimatvänliga alternativen. Frågan är om det är det mest realistiska alternativet för den som hade kunnat välja att semestra i husbil. Det är troligt att sådana personer, istället för att välja en husbil, skulle välja en semester i ett sydligt land, i en storstad eller på ett kryssningsfartyg. En vanlig husbilssemester ger hälften så stora växthusgasutsläpp som en semester i ett sydligt land och många gånger mindre än en kryssningssemester. Eftersom dessa är typiska alternativ till en husbilssemester är sannolikheten stor att man minskar utsläppen av växthusgaser genom att inte tvinga folk att övergå från husbilar till andra semesterformer. Slutsats: En husbilssemester är bättre för klimatet än flera jämförbara semesterformer. Att höja engångsavgiften för husbilar är inte ett effektivt sätt att minska norska växthusgasutsläpp. Samtidigt bör husbilar övergå till alternativ teknik, som biobränsle- eller eldrift. Både norska politiker och bilhandlare bör utöva påtryckningar för att få förändringar till stånd. Sämst för miljön att ge sig iväg på en veckas kryssning. På en kryssning längs den norska kusten släpper ett fartyg ut nio gånger så mycket koldioxid som vad en vanlig storstadssemester orsaker. – Undersökningen visar helt klart att husbilen är ett av de miljövänligaste alternativen om man ser till semesterformen, säger Alf Ekström. Det är viktigt att understryka att husbilen inte bara ska ses som ett transportmedel, man måste även ta hänsyn till andra faktorer som hänger ihop med semesterformen. Jämfört med vissa möjliga semesterformer, som hemmasemester och fjällvandring, är växthusgasutsläppen relaterade till husbilsresor relativt höga. Men utsläppen från husbilar är betydligt lägre än från de semesterformer som sannolikt kommer att väljas som alternativ av potentiella husbilsägare, till exempel storstadsresor, semester i sydligt land eller bilsemester med husvagn. Nya tankebanor Den norska rapporten visar att en höjd fordonsskatt på husbilar inte är ett effektivt sätt att minska klimatpåverkan i ett bredare perspektiv. – Det är viktigt att man inte bara ser husbilen som ett transportmedel utan som ett miljövänlig semesterform, säger Alf Ekström. Den här undersökningen har skapat nya tankebanor, som man klätt i siffror. Att undersökningen gjordes i Norge berodde på den stora ökningen av husbilar som skett där de senaste åren samt att de flesta norrmän helst reser och semestrar i sitt hemland. – Men resultaten kan även överföras till svenska förhållanden, säger Alf Ekström, som räknar med att rapporten även i Sverige kommer att skapa en ny diskussion om beskattning och klimatsmarta sätt att semestra på. Några nyckelfakta i undersökningen: • Totalt ger en vecka husbilssemester ett utsläpp på drygt 300 kg koldioxid per person. Det är mindre än vad en typisk storstadssemester ger. • Att bo på hotell i en storstad under en vecka har en relativt hög energiförbrukning per övernattning. Det beror på att hotell i storstäder, beroende på land, har energikällor som i allmänhet har höga utsläpp av växthusgaser. Resultat av undersökningen: En husbilssemester ger något större växthusgasutsläpp än en resa till en stuga vid havet. Större delen av utsläppen är kopplade till körningen av husbilen. Att köra omkring med en husvagn på semester ger större utsläpp av växthusgaser än att köra en husbil. Totalt ger en veckas husbilssemester upphov till utsläpp motsvarande knappt 300 kg CO2 per person. Det är mycket mindre än vad en typisk storstadssemester ger. För en storstadssemester väger transporten tyngst i kalkylen på grund av flygningen, men det uppstår också betydande växthusgasutsläpp i samband med boendet. Det beror på att hotell i storstäder ofta har hög energiförbrukning per övernattning och att energikällorna i respektive länder har stora växthusgasutsläpp. En båttur längs norska kusten ger ännu större växthusgasutsläpp än en storstadssemester. Det beror på hur lång båtresan är, men vi har använt rimliga antaganden om körsträckor, om än bara för en båt av en viss storlek. Den semesterform som ger överlägset störst bidrag till utsläpp av växthusgaser är en kryssningsresa. En sådan ger nio gånger större utsläpp än det klimatmässigt näst sämsta alternativet, en charterresa till ett sydligt land. För att komma fram till dessa siffror har detaljerade beskrivningar av transport, boende, mathållning och aktiviteter gjorts för varje enskild semesterform. Resultaten framgår av figuren till vänster. • Kryssningar har de i särklass högsta utsläppen av växthusgaser. KABE NR 2 2019 25
Husvagnsliv Resan - Soliga Algarve kusten
Husvagnsliv Perfekta fritidshuset
Husvagnsliv Husvagnsliv med familjen och tre hästa
r
Husvagnsliv KABE-värme i Tandådalen
Husvagnsliv Yanne och Jörgen från Tyskland valde K
ABE
Husvagnsliv KAMA Fritid - signaler
Husvagnsliv KABRIA
Husvagnsliv KABE Finans