Nöjesnytt Jönköping 1
BUTIK PER & LISA Per & Lisa har funnits i över tr
ettio år. De senaste sju åren har Anna Häggström drivit butiken. Systern Emma är ett stort stöd och tillsammans med Ida är de ett team på tre stycken. Numera är namnet Butik Per & Lisa, men var namnet kommer ifrån är lite av ett mysterium. – I sommar är det sju år sedan jag tog över butiken. Min syster jobbar också här så jag brukar säga att vi driver den tillsammans, men egentligen är det jag som äger den. Jag vet faktiskt inte varför butiken har det här namnet. De som startade för trettio år sedan hette inte Per och Lisa, berättar Anna. Deras koncept är att ge personlig service, något hon tycker blir allt mer sällsynt att se i butiker. Hon vill att kunderna ska känna sig som hemma. – Vår största kunskap är service och vi vill att våra besökare ska känna sig som hemma när de kommer hit, fortsätter hon. Trots glädjen med att sprida en hemmakänsla har de satsat på ett nytt system som ska underlätta näthandeln hos dem. – Vårt nya system ska underlätta för oss att ta hand om ordrar. För mig är att ha nät-handel som en service, men egentligen vill jag fortfarande personligen bemöta mina kunder. Mitt hjärta finns ju i butiken. Samtidigt vet jag att det är otroligt svårt för människor att hinna med sig själva i dag, säger Anna. Butiken ligger i en blå stor villa i centrala Habo och sticker ut från de andra byggnaderna som ligger i närheten och det är här som Anna för sju år sedan hittade hon sin framtida arbetsplats. – Jag sökte en butik utanför stan, jag ville åt känslan av att ha en butik utanför stan där alla andra butiker redan finns. Det är lite mer personligt. Det är svårare att få den här mysiga känslan inne i en stadsmiljö. Deras koncept är också att ha en helhet med en egen nisch på deras kläder. – Ofta när man besöker en större klädeskedja så är det samma sortiment, men jag vill gärna hålla mig mer uppdaterad. Hit kan man komma på måndag och handla ett plagg men på onsdag kan du redan hitta massa nytt , säger Anna. Hon tror att något många ofta förbiser är att de också har herrkläder. Hennes önskan är också att killar skulle besöka butiken lite mer. – Vi har drivit butiken i sju år men väldigt få vet att vi har herrkläder, men det försöker vi ändra på. Vi vill att folk ska veta att vi har det utbudet också och att de har en helt egen avdelning. Jag vet inte om det är eftersom vi bara är tjejer som arbetar här som de blir lite osäkra, säger hon med ett leende. Det är viktigt att finnas tillgänglig lokalt och att erbjuda något för alla. - Vi är ett medel-segment på något sätt, vi har både dyrt och billigt så att man ska kunna välja vad man vill handla för kläder. För oss är det viktiga att finnas tillgängliga lokalt, säger Anna. ■ TEXT: LISA EKLUND FOTO: MARI WIDETOFT MARES TILL HUSKVARNA FOLKETS PARK Succébandet Mares från Uppsala fick sitt stora genombrott när de i somras slog publikrekordet på Gröna Lunds lilla scen. Med över 5.000 personer i publiken tvingades parken spärra av området kring scenen och begränsa insläppet. Sedan debuten 2015 har bandet sålt guld och platina på samtliga singlar och det senaste släppet “Epos No. 1” fick rotation på P3. Årets framgångar gav bandet en nominering till Årets Genombrott under Rockbjörnen i slutet av sommaren. JEANSBOLAGET Johan Almström har nu haft öppet i ett år och för honom fanns det ingen tvivel över att ha en butik i innerstan. – Jag kände aldrig någon tvivel över att Jeansbolaget skulle fungera i stan. Det är en butik för hela familjen och vi har en bred prisbild som passar de flesta plånböcker. Vi vill att du ska kunna komma in och köpa en kostym lika gärna som du ska kunna gå härifrån i ett par sneakers, ett par sköna brallor och en hoodtröja och framförallt med en känsla att de vill hit igen. Han tycker att de lokala nyhetstidningarna ofta lyfter fram det negativa i staden i stället för att också fokusera på det positiva. Det är någonting som bekymrar honom. – Jönköping är en fantastisk stad, men jag upplever att Jönköpings lokala nyhetstidningar nästan alltid vinklar allt negativt mot staden överlag. Det är viktigare för dem att skriva om det negativa än det positiva. Vi har både en fantastisk innerstad och ett fantastiskt shoppingcenter. Jeansbolaget ökade i fjol med 7,7 procent medan modehandeln i sin helhet minskade med 2,8 procent. Johan tror att deras koncept är en av ingredienserna till varför de rör sig framåt på marknaden. – Grunden är en stor variation av varumärken där vi aktivt arbetar väldigt mycket med service. Det gör alla, men jag tycker vi skiljer oss på så sätt att vi är inga krängare, vi är där för att guida kunden, vi jobbar bara på lång sikt. Att jag säljer tre jeans till en person på ett och samma tillfälle är inte vårt koncept, utan vi ser hellre att en kund kommer under längre tid och köper sina jeans hos oss. Det är något vi får väldigt mycket beröm för. För oss är det viktigt med närhandel. ■ TEXT: LISA EKLUND FOTO: EMIL HAMMARSTRÖM Nu följs succén upp med ännu mer ny musik och till våren kommer äntligen debutalbumet med tillhörande turné. Bandets första smakprov är singeln ”Sjutton” - ett svar på förebilden och tillika Uppsala-ikonen Veronica Maggios låt “17 år”. Den 5 april kommer Mares till Huskvarna Folkets Park. Bandet själva säger att denna turné kommer bli det bästa hittills: -Vi har aldrig i våra liv varit så redo för att åka ut på turné som nu. Efter att ha spenderat varje ljus timme i en mörk studio så kan vi inte tänka oss något bättre än att få komma ut och spela den bästa musiken vi hittills har skrivit. ■ FOTO: MATTIAS LARSSON