Nordbygg 2022 1
infrastruktur I Åkarp byggs den nya stationen cir
ka sex meter under markytan i ett schakt vid mynningen till Åkarpstunneln. Fyrspårsutbyggnaden på Södra stambanan mellan Malmö och Lund är ett komplext och strategiskt mycket viktigt projekt som även innefattar flera nybyggda och ombyggda stationer längs med sträckan. Trafikverkets målsättning är att alla fyra spår och samtliga nya stationer vara i full drift på sträckan i december 2023. Arbetet med en järnvägstunnel under Åkarp har dock tagit längre tid än beräknat sedan man upptäckt att den inte uppfyller Trafikverkets krav. Den övergripande tidsplanen för projektet är dock oförändrad. AV: ANNIKA WIHLBORG | FOTO: NCC-OHLA/TRAFIKVERKET | ILLUSTRATIONER: TRAFIKVERKET/SWECO/WSP Fyrspårsutbyggnaden omfattar sträckan Ringvägen i Lund och Arlöv. Utbyggnaden ger ökad kapacitet, färre trafikstörningar och minskat buller. De befintliga stationerna Burlöv, Åkarp och Hjärup byggs om längs med sträckan och en ny station byggs vid Klostergården i Lund. Projektet inleddes hösten 2017 och i oktober 2023 väntas alltså samtliga fyra spår samt stationerna längs med sträckan vara i full drift. En del av sträckan, mellan stationerna Åkarp och Hjärup, byggs under marknivå för att minska bullerstörningar. Samtidigt byggs fler och säkrare passager över spåren som ökar tillgängligheten i samhällena. 400 METER LÅNG JÄRNVÄGSTUNNEL UPPFYLLDE INTE TRAFIKVERKETS KRAV Burlövs station i Arlöv byggs ut till en pendlar54 AKTUELLA BYGGEN NORDBYGG | 2022 station och vid Hjärups station sänks hela stationsområdet och spåren ner fyra meter, vilket dämpar bullret från järnvägen på ett effektivt sätt. Vid Hjärups station byggs även en bred stationsbro på 27 meter. Vid Åkarps station täcks spåren av en 400 meter lång tunnel som sträcker sig sex meter ner från marknivå. – Vi har behövt planera om fyrspårsutbyggFyrspåret försenas inte, alla spår och stationer kommer vara klara i oktober 2023.” naden eftersom arbetet med järnvägstunneln i Åkarp dessvärre har tagit längre tid än beräknat. Det innebär trafik på tillfälliga spår ett år till. Men Fyrspåret försenas inte, alla spår och stationer kommer vara klara i oktober 2023. Orsaken till att projektet planeras om är kvalitetsbrister i Åkarpstunneln som upptäcktes när vår entreprenör grävde ur tunneln hösten 2021. Betongkonstruktionen i tunneln lever inte upp till Trafikverkets krav, som innebär att broar och tunnlar i betong ska hålla i 120 år, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektchef för Fyrspåret. PERMANENT KONSTRUKTION MED SLITSMURAR Det var först efter att tunneln grävdes ur, och stödmurar och tunneltak frilades, som det