Nordbygg 2022 1
infrastruktur I Klostergården i södra Lund byggs
en helt ny station för Pågatåg. Att bygga med slitsmurar har gjorts förut men då främst för tillfälliga konstruktioner.” var möjligt att upptäcka eventuella brister. Den främsta risken med att tunneln inte uppfyller kvalitetskraven är att underhållet i framtiden blir mer omfattande, med flera kostsamma reparationer och långa oplanerade trafikstopp. Järnvägstunneln i Åkarp har byggts med slitsmurar, en metod som innebär att armerade betongväggar gjuts direkt i marken. Det är lämpligt där det är trångt eftersom det inte krävs ett öppet schakt och tillfälliga stödkonstruktioner. Det krävs också färre transporter och mindre betong. – Att bygga med slitsmurar har gjorts förut men då främst för tillfälliga konstruktioner och stödväggar. Skillnaden är att vi i detta fall har byggt en permanent konstruktion med hjälp av slitsmurar. En anledning till det är att vi i den här typen av större infrastrukturprojekt ofta provar nya metoder, säger Jens-Peter Eisenschmidt. I september 2022 väntar tio intensiva dygn då samtliga spår mellan Malmö och Lund stängs av för trafik. I oktober 2023 väntar ytterligare en period med tio dygns trafikavstängning. STORA ÅTERSTÄLLNINGSARBETEN INLEDS HÖSTEN 2023 De fyra nya spåren byggs på sex meter djup genom Åkarp och fyra meter ner i Hjärup. Det innebär att fyrspårsutbyggnaden har genererat drygt en miljon kubikmeter lera, jord och grus som schaktats ut i samband med exempelvis byggnationen av de nya stationerna. En stor del, cirka 650 000 kubikmeter, har körts till andra projekt i närheten, bland annat i Lund och Staffanstorp, och till fyrspårsprojektets byggnation av bullerskyddsvallar vid E6 genom Åkarp. Drygt 300 000 kubikmeter massor har även sparats på olika arbetsområden längs med AKTUELLA BYGGEN NORDBYGG | 2022 57