019 1
ÖLBRYGGNING Text: Thomas Helsing bild: Pressbild
MALTMAGNUS BLEV HEMMABRYGGARNAS BÄSTA VÄN rycken öl har varit med oss länge. Arkeologer har grävt fram fynd som tyder på att man drack öl, eller åtminstone något baserat på samma råvaror, redan för 7 000 år sedan. Vad som sedan hänt är en omfångsrik dryckeshistoria, men i den här texten har vi satt fokuset på det uppsving som hemmabryggandet sett de senaste 10-15 åren. Öl har inte bara utvecklats och fått fäste hos fler grupper av människor, det har också blivit ett allt mer accepterat intresse. Idag kan du hitta människor på pubar och restauranger som avsmakar öl på ungefär samma sätt som varit förbehållet vinentusiasterna. Och det är inte bara utbudet som exploderat i kvantitet – kvaliteten på öl har sett en markant ökning där kurvan förmodligen följer bryggeriboomen ganska väl. Bryggeriboomen ja, runt 2007 kunde man räkna till cirka 30 bryggerier i Sverige. För två år sedan hade antalet tiodubblats och idag finns ett utbud vi bara kunde drömma om tidigare. Någonstans i den här svenska bryggeriboomens inledning satt Magnus Lindroos hemma i villan i Åbytorp och var frustrerad över ett problem. Som entusiast och hemmabryggare såg han att det saknades en tjänst för att köpa malt i lösvikt och att kunna få den färdigkrossad. På forum för hemmabryggare upptäckte han att han dessutom inte var ensam om att sakna detta. Behovet var stort och D många hemmabryggare var tvungna att gå samman för att kunna köpa in malt då det i regel krävdes en viss mängd för att lägga en beställning. Så Magnus startade företag och började erbjuda malt i lösvikt. Idag driver han Maltmagnus AB tillsammans med frun Veronica från en ombyggd lada några meter från huset där familjen bor. Företaget har sakta men säkert växt och idag erbjuder man bland annat färdiga ölkit, kapsyler och coasters med kundens eget tryck och förstås färdigkrossad malt i lösvikt vilket varit företagets grundpelare sedan starten. – Jag startade Maltmagnus i form av enskild firma 2009 och ungefär två år senare bildades aktiebolaget, berättar Magnus. Han ler när han berättar att han från början tänkte brygga öl i ladan på familjegården. – Det blev aldrig av, det blev så mycket utrustning så jag fick inte plats. Vi sitter i en soffgrupp på övervåningen i den ombyggda ladan som är centrum för Maltmagnus verksamhet. På nedervåningen finns lagret där malt och andra ingredienser förvaras. Där krossas också malten, beställningar packas och enstaka kunder tas emot. Här på övervåningen finns kontor och lunchrum. Under mitt besök är man dock igång i lunchdelen med en testbryggning för ett kommande ölkit. En väldigt speciell doft sprids i rummet. 16 NOLLNITTON Foto: Adam Wilson/unsplash Fortsättning på sidan 18.