019 1
Foto: Evan Dvorkin/unsplash Allt är ”do it yourse
lf”, Magnus har exempelvis byggt allt tillsammans med sin pappa. Han säger att han gärna vill vara i bakgrunden och Veronica har inga problem att ta plats. De båda konstaterar att de kompletterar varandra bra. Magnus sköter de mer tillbakadragna sysslorna – bokföring, administration och liknande. Veronica är den kreativa motorn som hittar lösningar och tar snabba beslut. – Man ska inte ångra något, bara köra. Företag med anställda är ett enda stort problemlösande, slår Veronica fast. Magnus, som också är vd för företaget, tänker tillbaka på ölutvecklingen i Sverige. – Ett tag försvann kunskapen om att brygga öl mer eller mindre i Sverige men idag sprids den från entusiast till entusiast. Det har funnits många myter också, som att du inte får brygga öl själv hemma, men det stämmer inte. Och bryggning är inte heller en särskilt dyr hobby, menar han. Veronica är företagets kommunikatör och får ofta användning för sin kreativa ådra. Hon hade inget särskilt ölintresse innan hon träffade Magnus men den har växt med åren. – Det är bra att utbilda sig, säger hon och fortsätter: – Folk längtar efter småskaligheten, att kunna göra saker själv och idag finns det utrustning att köpa som inte fanns att få tag i på 1990-talet. Magnus fyller i: – Ja, det har hänt mycket med bryggutrustningen. Nu finns det exempelvis bryggverk från hela världen att få tag i. Maltmagnus säljer förstås bryggverk liksom all annan tänkbar utrustning man kan behöva som hembryggare – oavsett storlek på hobbyn. När beställningar på råvaror kommer in handlar det om precisa önskemål baserade på recept. Då ska malten noggrant vägas upp och krossas. Att höfta ingredienser duger inte för ett lyckat resultat vid ölbryggning. – Här får du ut varor efter ditt recept. Vi jobbar med färskvaror så vi plockar beställningarna allt eftersom de kommer in. Därför har vi också valt bort att ha en butik, för vi hinner helt enkelt inte, konstaterar Veronica. Magnus och Veronica har också haft en medveten strategi att anställa personal som redan vet vad det handlar om. Det har gett företaget en kunskapsbas som 18 NOLLNITTON är ovärderlig i kontakten med kunderna. – Vi anställer folk som brygger själva. Uppstartstiden för en som inte bryggt själv är säkert ett halvår, menar Magnus och poängterar att det är viktigt för Maltmagnus att kunden märker att de vet vad de gör. – Alla som jobbar här är ölbryggare utom jag, säger Veronica och nämner att en av deras anställda till och med har erfarenhet från arbete på Nils Oscars bryggeri. Hur är hemmabryggarna och deras intresse? Magnus: Det är som med andra hobbies, man snöar in på olika saker. En del fastnar för malten, andra för jäst. En del lägger mycket krut på etiketten för att det är roligt att ha och bjuda från sina egna flaskor hemma. Veronica: När folk skaffar en hobby fastnar de ofta ordentligt. Man åker på event och träffar likasinnade. Det är samma sak med ölintresserade. Vad ser ni hända med trenderna just nu? Magnus: Surölstrenden är på väg att gå över. Först kom ipatrenden, sedan surölstrenden och nu är det ”neipa” som är hett. Många satsar också på säsongsöl. Veronica: Det är fler tjejer nu som brygger och är intresserade av öl. Det är också svårt för företagare för de får alltid frågan om vad som är nytt. Ska man stötta någon borde man köpa deras klassiker. Men som hemmabryggare kan du göra lite vad du vill. Experimentlustan med ipa har varit stor länge och många krögare pratar om att lagerölen kommer att få en renässans? Veronica: Ja, det kommer att komma en reaktion snart. Magnus: Som krögare längtar man kanske tillbaka till en enklare tid. Det var enklare förr när det fanns färre sorter. Samtidigt är det ett problem för småbryggare att komma ut med sin öl. Tittar man på bryggerierna som finns idag är det många som har sitt ursprung i en källare eller ett garage och det är därför inte långsökt att tänka att morgondagens kommersiella ölbryggare finns bland Maltmagnus kunder. Företaget har till och med haft anställda som utvecklats och tagit steget till att starta ett bryggeri. Bengt Hallberg började arbeta på Maltmagnus 2014 och var under sin tid i företaget bland annat med om att ta fram ett ölrecept till ett ölkit som rätt och slätt fick namnet ”Simply Bengt”. 2016 tog han steget och startade Almby brewery som sakta men säkert växt och blivit ett uppskattat bryggeri i Örebro. Och enligt Bengt gav arbetet på Maltmagnus nödvändig erfarenhet. – Tiden hos Maltmagnus var lärorik och något jag behövde för att lära mig hantverket att brygga öl från grunden, sa Bengt när vi gjorde ett reportage om bryggeriet 2017. I oktober i år passerade Maltmagnus ännu en milstolpe när man arrangerade sitt första stora event – en ölmässa i Kumla. Det var förstås mer eller mindre givet att de skulle tillägna den till hemmabryggarna. Namnet ”Imagine this! Homebrewing festival” anspelade på den fantasi och idérikedom som finns ute i landet och ska man tro Magnus och Veronica så kommer inte intresset för hembryggning att avta. De menar att det ligger i tiden där allt fler vill tillbaka till en era då man gjorde mer saker själv. – Laga mat från grunden gör alla idag. Att kunna erbjuda egen öl är pricken över i:et, avslutar Veronica.