Nöjesnytt Helsingborg 1
Nöjesnytt Helsingborg På krogen
Nöjesnytt Helsingborg Rockchic
Nöjesnytt Helsingborg Trend tjej
Nöjesnytt Helsingborg Trend kille
Nöjesnytt Helsingborg Notiser
Nöjesnytt Helsingborg Vintips
Helsingborgs Bryggeri är, som namnet antyder, ett
bryggeri i hjärtat av Helsingborg. Här bryggs det lager, pilsner, stout och annan öl för fi nsmakaren och den som uppskatt ar ett gott öl med stor karaktär. HELSINGBORGS BRYGGERI ETT PRISBELÖNT BRYGGERI I HJÄRTAT AV HELSINGBORG H elsingborgs Bryggeri drivs av Helsingborgarna Hans Nelson och Rasmus Varfeldt och startades i maj 2011. – Vi fi ck en riktig rivstart då vi var med i både ”Mitt kök” och ”Nyhetsmorgon” på TV4 där, de smakade och betygsatte vårt öl, berättar Hans. Några månader senare, i september 2011, tog Gothenburg Beer Festival in Helsingborgs Lager och i ett blindtest rankades sedan Helsingborgs bryggeris ljusa lager som Sveriges bästa. – Vi har fått ett fantastiskt bemötande från Helsingborg och även andra delar av landet. Det går att köpa på Systembolag runt om i Helsingborg och i andra delar av landet fi nns de i beställnings - sortimentet. En klassisk framgångssaga, kan tyckas. Men hur kom idén om att starta ett lokalt bryggeri till? – Jag var på ett hotell i Bamberg i södra Tyskland, norr om München och beställde en öl i deras ölkällare. Efter första klunken kunde jag konstatera att det var en av de godaste ölen jag någonsin druckit. Ägaren berättade att de bryggde ölet själva på hotellet och jag tänkte att ”detta behöver vi i Helsingborg, ett riktigt kvalitetsbryggeri”. På vägen hem funderade jag på vad bryggeriet skulle heta – jag ville trots allt ha ett namn som man verkligen förknippade med Helsingborg. Jag gick in på Google och fi ck reda på att det faktiskt funnits ett bryggeri här i Helsingborg tidigare som hette just Helsingborgs Bryggeri. Det startade 1850 och var kunglig hovleverantör, men köptes upp av Pripps på 1960-talet och lades ner i mitten av 70-talet. Jag lyckades registrera namnet och på den vägen är det, säger Hans. En tid senare fi ck Hans ett samtal från Rasmus Varfeldt, som även driver Helsingborgs glassfabrik. Han berättade att han ville starta ett bryggeri, men det namn han hade i tankarna var redan taget – av Hans. – Vi hade aldrig träffats eller pratats vid innan detta, men bestämde oss för att starta bryggeriet tillsammans. Vi har två helt olika infallsvinklar, Rasmus och jag, vilket är en stor fördel när man driver en verksamhet tillsammans, säger Hans. CHILIPEPPARÖL, LAKRITSÖL OCH KAFFESTOUT Helsingborgs Bryggeri har i nuläget 15 olika ölsorter i tre kategorier – ordinarie sortiment, säsongsöl samt specialöl. I den sistnämnda kategorin ingår de lite mer udda ölsorterna chilipepparöl, lakritsöl och kaffestout gjord på Mollbergs blandning. – Vår vision är att göra folkligt förankrade ölsorter lika folkligt förankrade som Landskrona Bois, Rögle och HIF tillsammans, samt att få fram smakerna ordentligt. Vår huvudbryggare, Benny Sundberg, gör sedan verklighet av de idéer som vi tar fram. Benny var till exempel väldigt skeptiskt när vi berättade att vi ville göra en chilipepparöl, det är han än idag, men vi var säkra på vår sak. Men det är en väldigt speciell öl och inget för den som inte gillar starka smaker – jag skulle säga att cirka 80 procent av de som smakar den för första gången hatar den, och resterande 20 procent älskar den. Vi kände dock att ska man göra en riktig chiliöl, ska den verkligen smaka chili. Den passar utmärkt till biff, skaldjur och mörk choklad. Jag brukar säga att den blivit som ett mandomsprov både för män och kvinnor – man måste helt enkelt testa den minst en gång, säger Hans. VIKTIGT MED DIALOG PÅ FACEBOOK Helsingborgs Bryggeri har idag 9049 likes på Facebook, och dialogen med bryggeriets vänner är väldigt viktig, förklarar Hans. – Vi lyssnar mycket på våra Facebookvänner, inte minst då det gäller nya ölsorter eller synpunkter på det vi har i vårt sortiment idag. Kaffestouten är till exempel ett resultat av påtryckningar från vår Facebooksida och vi har även låtit våra vänner bestämma hur våra ölglas ska se ut, säger Hans. Något annat som kontakten med vännerna på Facebook resulterat i, är att inga restprodukter från öltillverkningen går till spillo: – När vi började brygga upptäckte vi att restprodukten av malt blev bra djurfoder. Så, vi ställde frågan på Facebook om det var någon som kände någon djurbonde som var intresserad av det och nu går all restproduktion från bryggandet till djurfoder. Ibland används även draven till att göra bröd, bland annat på Brödkultur här i stan, säger Hans. BRYGGERIVISNING OCH ÖLMEDALJ Något som blivit mycket populärt på Helsingborgs Bryggeri är bryggerivisningen som man kan boka själv, tillsammans med kompisarna, som kick-off med kollegorna, eller varför inte för en möhippa eller svensexa? – Under bryggerivisningen får man se hela bryggeriprocessen, smaka på malten och såklart prova några av våra olika ölsorter. Efter själva provningen får man en fi n medalj med ölöppnare att ta med sig hem, säger Hans. Helsingborgs Bryggeri gör även speciella öl till särskilda evenemang – när Bob Hund anordnade festival i staden i somras, lanserades en unik Bob Hund-öl. – Vi är stora fans av bandet, både jag och Rasmus, och när vi fi ck reda på att de ville ha en öl på tillställningen kändes det kul att kunna göra en specialöl. Bob Hund-ölen, som idag tyvärr är slutsåld, gjordes i samarbete med The Tivoli, säger Hans. Hans berättar att han tycker om många olika sorters öl, men att favoriterna i sortimentet bland annat är oktoberölen och vinterölen. – Jag är en lagermänniska, men tycker också att chilipepparölen och laktritsölen är spännande. Men det är svårt att välja – det beror ju på vad man äter till och i vilket sammanhang man dricker ölen. Helsingborgs Vinter är jättegott till en mustig gryta, och inget nygrillat. slår en kall SummerAle tillsammans med TEXT: LOVISA FREDRIKSSON FOTO: LAZZE X EVENTHÉN Nu i september kommer en av bryggeriets storsäljare åter in i sortimentet – Octobeer. – Vi började brygga Octobeer för första gången förra året, och den batch vi gjorde (cirka 5000 fl askor) sålde slut på mindre än en vecka. I år kommer vi att göra två batcher, men vi uppmanar ändå den som vill hinna lägga vantarna på ölen att vara ute i god tid innan de tar slut, säger Hans.
Nöjesnytt Helsingborg Digilistan
Nöjesnytt Helsingborg Serier