Nordisk Papper och Massa 1
STORA ENSO En utmaning är att lära sig använda AR
-tekniken. Tanken är att den ska bli ett arbetssätt i vardagen för brukets tio man starka underhållsdivision och femton operatörer. Foto: stora enso TexT: Simon mATTHiS T ill skillnad från VR (virtual reality) som ersätter verkligheten med en virtuell, simulerad sådan kompletterar AR den befintliga verkligheten med extra information. Det kan till exempel vara data om vibrationsnivåer, information som visas överlagrad i interaktiva glasögon eller på en inbyggd skärm i skyddshjälmen. I många branscher talas i allmänhet om vilken stor nytta AR kan göra, men få har testat praktiska användningsområden av tekniken. Stora Enso är också väl medvetna om att de kan bryta ny mark med sitt projekt. När ARsatsningen, som är en del av företagets nyligen lanserade digitaliseringsprogram, presenterades tidigare i höst sa Teemu Salmi, CIO på Stora Enso: – Digitaliseringsprogrammet har gjort oss till föregångare i branschen vad gäller användning av ny teknik. Först ut med att testa tekniken är massaoch pappersbruket i Uleåborg i norra Finland. Här tillverkas träfritt, bestruket papper och barrmassa. Anläggningen har omkring 600 anställda och en kapacitet på 1125 ton papper och 375 000 ton massa. Testanläggning Bruket i Uleåborg fungerar nu som testanläggning för flera digitala tekniker. Förutom AR kommer man även testa IoT (Internet of Things) och VR-teknik här för att göra det möjligt för experter från olika enheter att ta hjälp av varandra oavsett geografiskt avstånd. – På flera ställen i fabriken kommer vi också att sätta upp kameror som i 360 graders vinkel registrerar omgivningen och övervakas från ett kontrollrum i realtid, berättar Veijo Pitkaniemi, ansvarig för AR-projektet på Stora Enso i Uleåborg. – Projektet handlar nu om att samla erfarenhet. Innan vi tar beslutet om vi ska skala upp det vill vi veta vilka fördelarna är, säger Veijo. Huvudsyftet med AR-projektet är att det ska effektivisera och underlätta fabriksunderhållet - det ska alltså köras direkt i skarpt läge. Av avgörande betydelse är då att den informationen som visas i exempelvis interaktiva glasögon är uppdaterad och korrekt, även när personalen rör på sig eller vänder sig om. Största utmaningar En av de största utmaningar är därför det trådlösa nätverkets positionsnoggrannhet och snabbhet. För att säkerställa exakt position förlitar man sig på flera positioneringstekniker, ➛ NORDISK PAPPER & MASSA 5 2018 23