Nordisk Papper och Massa 1
STORA ENSO Stora Enso har ännu inte bestämt sig o
m de ska använda smarta, interaktiva glasögon eller skärmar inbyggda i hjälmen för att visa den extra AR-informationen. Foto: stora enso Bredare användning Han tror ändå att AR-verktygen är på frammarsch och kommer att breddas till att omfatta fler verksamheter i fabriken. – Jag tror att i den nära framtiden, om två-tre år, kommer det att användas brett i våra fabriker. Men ärligt talat måste tekniken utvecklas mer och bli mer användarvänlig, medger han. Fokus kommer även i framtiden ligga på teknisk information, främst säkerhetsrelaterad teknisk information, och på utbildning, tror Veijo. Viktigt fi ltrera i informationen Den underhållsrelaterade information man nu fokuserar på visar till exempel tryck- och vibrationsnivåer i utrustning. – Den kan till exempel visa när en utrustning underhölls senast och vilket underhållsarbete som gjordes då. Om vibrationerna ökat tyder det på problem med lagren, exemplifierar Veijo. Veijo framhåller att de måste sålla i informationsflödet: – Vi har automationssystem som ger oss Teemu Salmi, CIO på Stora Enso. Foto: stora enso 20 000 signaler i minuten, det är för mycket informationen för en människa att hantera. Vi måste på något sätt filtrera i informationsflödet. Som ett trafi kljus Veijo Pitkäniemi liknar informationen som visas vid ett trafikljus: – Om det lyser grönt är det okej, om det är gult kan problem uppstå, vid röd signal är har något fel inträffat. Trycker operatören sedan på den gröna eller gula knappen, som är trianglar men som också kan vara text, kommer mer information fram. Då öppnas ett nytt fönster. Den överlagrade extra informationen kan också vara röststyrd, men det är ingenting som Stora Enso tittat på än och det kommer troligen inte heller bli aktuellt i den närmaste framtiden: – Problemet är att ljudnivån i pappersbruk kan vara upptill 85 decibel och vi har hela tiden på oss hörselskydd, säger Veijo. u FAKTA Augmented Reality (AR), Förstärkt (eg. utökad) verklighet är en teknik där datorgenererade grafiska element läggs som ett lager över det man ser på en skärm. Den vanliga yttervärlden som vi uppfattar den med våra sinnen kompletteras med information medan vi går och står. Det förutsätter speciella interaktiva glasögon eller liknande utrustning. Källor: Stora Enso, Computer Sweden NORDISK PAPPER & MASSA 5 2018 25