Nordisk Papper och Massa 1
LEDARE LATEST BUSINESS NEWS FROM WWW.PULPAPERNEWS
.COM Branschen i bräschen 5 2018 CONVENTUS COMMUNICATION AB Besöksadress: Saltmätargatan 7, 3 tr 113 59 Stockholm Postadress: Box 6219 102 34 Stockholm Tel: +46 8 506 244 00 www.dagensnäringsliv.se www.pulpapernews.com www.papperochmassa.se Ansvarig utgivare John Hardwick E-post: john.hardwick@conventusmedia.se Chefredaktör: Simon Matthis E-post: simon.matthis@conventusmedia.se Marknadsansvarig Jeanette Cöster Tel: +46 73 504 33 04 E-post: jeanette.coster@conventusmedia.se Medverkande skribenter Simon Matthis Alarik Haglund Grafi sk form/Layout Prydaform E-post: carina@prydaform.se Prenumerationer Per Lindroth E-post: per.lindroth@conventusmedia.se Tel +46 (0)76 311 96 02 Prenumerationspris Ett år: 6 nr 695 kr. ISSN 1652-9995 FÖr iCke BeSTÄllT mATeriAl AnSVArAS eJ. FÖr inneHÅlleT i SignerAde ArTiklAr AnSVArAr FÖrFATTArnA. CoPYrigHT ConVenTuS CommuniCATion AB. AllT eFTerTrYCk FÖrBJudeS. iSSn: 1101-6922. uTBeTAlT ArVode inkluderAr ConVenTuS oCH PAPPer & mASSA rÄTT Till elekTroniSk PuBliCering. AllT redAkTionellT inneHÅll lAgrAS elekTroniSkT. exTernA SkriBenTer, FoTogrAFer oCH TeCknAre mÅSTe meddelA eVenTuellA FÖrBeHÅll moT elekTroniSk PuBliCering. den Som SkiCkAr mATeriAl Till nordiSk PAPPer & mASSA AnSeS medge elekTroniSk lAgring oCH PuBliCering. STOCKHOLM OKTOBER 2018 INNEHÅLL www.pulpapernews.com www.papperochmassa.se Nr 5 2018 Smurfit Kappa INVESTERAR HALV MILJARD I PITEÅ Helene Biström, ny vd för Divison Paper "Jag ser fram emot att tillsammans med mitt team utveckla Division Paper" Mika Viitala, Valmet AR-TEKNIK GÖR SKILLNAD I STORA ENSO ULEÅBORG Talar om nya direktiv för användning av trycksatta anordningar BANBRYTANDE FÖRPACKNINGSTEKNIK ”NEXT GENERATION” I GRUVÖN INNE PÅ UPPLOPPET Omslaget: Gruvön Foto: siMon Matthis 3 LEDARE 4 NYHETER 14 ”NEXT GENERATION” INNE PÅ UPPLOPPET 22 SÅ KAN AR EFFEKTIVISERA UNDERHÅLLSARBETET 24 STORINVESTERING I SMURFIT KAPPA PITEÅ 28 BANBRYTANDE METOD FÖR ATT TILLVERKA FÖRPACKNINGAR 30 ERFARENHETSUTBYTEN PÅ SODAHUSKONFERENSEN 34 KALENDARIUM 24 AI (Artifi ciell intelligens), AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality), Industri 4.0, automatisering, digitalisering och robotisering. Ja, det är många förkortningar och begrepp att hålla reda på nu om man vill hålla sig uppdaterad om de tekniker som sägs komma med stormsteg och revolutionera industrins arbetssätt. Men vilken industri avses? Vilka branscher är främst berörda av dessa spjutspetstekniker? När man lyssnar på omvärldsanalytiker och framtidsprofeter kommer nästan alltid samma branscher på tal. Länge var det fordonsindustrin med Toyota i spetsen och många var övertygade om att det bara var en tidsfråga innan bilindustrins höga automatiseringsgrad och ”lean technology”- koncept skulle erövra världen. Nu har andra branscher, till exempel IToch spelindustrin, lite grann tagit över stafettpinnen och idag vänds allas blickar mot GAFA (en akronym för den omnipotenta kvartetten Google, Apple, Facebook och Amazon), som antas sitta inne med kunskapen om hur framtidens kontorslandskap eller verkstadsgolv – vilket väl snart är samma sak – kommer att se ut. En av de ovannämnda teknikerna som det talas mycket om idag är AR. AR brukar definieras som förstärkt eller utökad verklighet. För en gångs skull kan en bransch, massa- och pappersindustrin, som brukar ligga långt utanför framtidssiarnas radar bli en så kallad ”early adopter” av ny teknik. I bräschen går Stora Ensos pappersbruk i Uleåborg i norra Finland. Där ska ARtekniken utprovas i underhållsarbetet, alltså i skarpt läge redan från början. För brukets underhållsarbetare och ett antal operatörer ska AR nu bli ett arbetsverktyg i vardagen och Stora Enso har nu en grannlaga uppgift framför sig i att utbilda personalen. Förenklat går AR ut på att yttervärlden som vi uppfattar den kompletteras med extra information. Information som visas på en i skyddshjälmen inbyggd skärm eller i smarta glasögon. Hur informationen visas är förstås viktigt, men av ännu större kritisk betydelse är att den är uppdaterad och korrekt. Därför rullar man ut ett trådlöst 5G-nät, snabbare än internet, och en rad positioneringstekniker, där GPS bara är en ingrediens. Tanken är ju att ARen ska göra reell nytta och inte bara vara en rolig gadget. Om försöket lyckas tror Stora Enso att AR kommer att införas på fler fabriker och i bredare användningsområden. Läs mer om Stora Ensos AR-satsning i det här numret av Nordisk Papper & Massa! Nordisk Papper & Massa uppmärksammar också BillerudKorsnäs Next Generation-projekt, det största i koncernens historia, som nu är inne på upploppet. Den nya kartongmaskinen, KM7, håller nu på att monteras men innan produktionen kan starta är det många andra pusselbitar som måste läggas på plats. Trevlig läsning! Simon Matthis NORDISK PAPPER & MASSA 5 2018 3