Britt-Louise Allenius Karin Ingwald Malin Löfgren
Andersson Magdalena Ivarsson Antalet egna patienter är för tillfället färre än vanligt, därför fanns potential för att ta emot gästdialyser. Sommarsemestrarna märks för patienternas del framförallt genom att dialysen håller lördagsstängt och att en del patienter behöver ändra sina vanliga tider. – Men det som har varit besvärligt för oss den här sommaren handlar inte om sjuksköterskebrist. Däremot har vi bara en njurläkare och när han hade semester fanns det ingen läkare på plats. Inför detta hade en handlingsplan upprättats men oförutsedda problem uppstod som innebar att vi fi ck hitta olika lösningar eftersom, säger Åsa Andersson. Sommaren fungerar också bra tack vare att möten och andra sidouppgifter ligger nere, konstaterar Åsa Andersson. – Vi har också erfaren personal, en grupp som har jobbat länge. Sedan bemannar vi upp med duktiga undersköterskor, säger hon. Brev till alla patienter i Örebro I Örebro har dialysverksamheten fl utit på bra under sommaren, men i våras märkte Malin Löfgren Andersson, avdelningschef på hemodialysmottagningen i Örebro, att det fanns en oro inför sommaren. – Våra patienter såg ju många rapporter i media om bristen på vårdpersonal i hela landet och vi märkte att det fanns en oro även här. Därför skrev jag ett sommarbrev till alla patienter om hur det fungerar under sommaren, säger hon. Patienterna fi ck till exempel veta att färre personer arbetar under sommaren och att det kan innebära lite längre väntetid när man börjar dialysen, men att verksamheten fl yter på som vanligt. – Det fi nns en risk för spekulationer om man inte informerar. Vi har haft mailkontakt med patientföreningen och informerat dem angående sommaren. Under sommaren har region Örebro erbjudit 100 kronor per timme, utöver kvalifi cerad övertid, för dem som går in och tar extra pass. – Vi har behövt ta in personal som jobbar extra så att det är bra att detta funnits som kan öka intresset för att ta extra pass, säger hon. – Dialysverksamheten har fungerat bra, vi har inte behövt göra några inskränkningar i tider för patienterna hittills, säger Malin Löfgren Andersson. DIALÄSEN 4.2016 Yvonne Axelsson Många gäster på Roslagsdialysen Roslagsdialysen i Norrtälje fi nns i en kommun som mångdubblar sitt invånarantal varje sommar när sommargästerna kommer. Till Roslagsdialysen kommer följaktligen också många som vill ha gästdialys. – Vi har nog 1-2 personer per dag som är gäster här, säger Magdalena Ivarsson, chefsjuksköterska. I vanliga fall har dialysmottagningen 13 tappställen, men under sommaren är det fullbelagt med en extra plats igång, vilket alltså innebär 14 tappställen. – Det fungerar tack vare mycket planering och tack vare att vi tar in extra personal som undersköterskor och köksbiträden som gör kringarbete som vi sjuksköterskor gör i vanliga fall. Alla sköterskor har kunnat ta ut sin semester, säger hon. Några andra bidragande faktorer till att verksamheten fungerar trots ett högre patienttryck under sommaren är det fi nns en erfaren personalgrupp och att många patienter gör mycket på egen hand, enligt Magdalena Ivarsson. – Under de senaste åren har vi arbetat intensivt med det, och vi har kommit igång så att många gör mycket på egen hand. Även de med störst omvårdnadsbehov gör någonting, säger hon. Inskränkningar i öppettider har heller inte varit aktuellt under sommaren. – Vi har inte blivit drabbade av vårdkrisen på samma sätt som många andra, vi har en stabil personalgrupp, säger Magdalena Ivarsson. Vanliga öppettider Danderyd Även på dialysmottagningen på Danderyds sjukhus har sommaren fl utit på med lika många behandlingar som vanligt. – Vi har god bemanning, både på läkar- och sjuksköterskefronten och de fl esta har kunnat få semester den tid de önskat, säger Yvonne Axelsson, chefsjuksköterska. Under våren hade mottagningen färre patienter än vanligt och kunde därför också avlasta andra enheter som hade kapacitetsbrist. Mottagningen på Danderyd har 29 tappställen och cirka 90 patienter. – Vi har inte gjort några inskränkningar under sommaren när det gäller öppettider eller annat. Det har fungerat bra eftersom vi har en stabil personalgrupp, säger Yvonne Axelsson. Text Susanne Rydell 13