Nöjesnytt Helsingborg 1
Nöjesnytt Helsingborg KROGPROFILEN
Nöjesnytt Helsingborg MODE
– GENI ELLER GALNING? När Helsingborgs stadsteate
r sätt er upp Albert Camus drama Caligula, är det Michalis Koutsogiannakis som ska gestalta den enligt alla historieböcker galne romerske kejsaren. D å vi träffas för den här intervjun, är det två veckor kvar till premiären den 4 april. Det ruvar en mörk vaksamhet i skådespelarens blick, och redan när jag ställt min första fråga inser jag att inställsamhet inte är något av Michalis Koutsogiannakis främsta kännetecken. – Du, det där var en riktigt fl ummig fråga. Jag har faktiskt inte tid med att vi ska gå vilse i en labyrint av… Meningen avslutas inte, men budskapet är kristallklart. Nytt försök. Vem var Caligula? – Camus skrev pjäsen mellan 1938 och 1945. En riktigt mörk period då fl era av historiens värsta diktatorer kom till makten. Hitler, Stalin. Mussolini. Caligula ska snarare ses som en symbolisk gestalt. Men han har funnits? – Absolut! Pjäsen bygger på historiska fakta, men det är inte en historisk pjäs. Frågan om vem Caligula egentligen var är underordnad det fi losofi ska resonemang som Camus byggt runt honom. Varför just Caligula? – Personen eller pjäsen? Jag hinner inte svara. Michalis Koutsogiannakis lutar sig fram samtidigt som han skjuter upp glasögonen i pannan. Den där blicken igen, som försäkrar sig om att jag lyssnar. – Caligula hade ett förhållande med sin syster Drusilla. När hon begår självmord börjar dramat. Vi möter en förkrossad kejsare som plötsligt insett att livet är helt meningslöst. Och det är nu han sätter en visionär plan i verket. Han ska förändra världen. Människornas lidande ska minskas. Nu ska han göra dem fria. Det här låter motsägelsefullt. Minska människornas lidande? Göra dem fria? Om det är något jag vet om Caligula, så är det att han var grym. Perverst grym. – Ja, det låter absurt. Men genom att förlöjliga och förkasta alla moralbegrepp, som Caligula betraktade som hycklande lögner, skulle han göra dem medvetna och därmed också fria. Lyckas han? – Lyckas dagens politiker? Caligula var en visionär. En konstnär, till exempel, kan ha en drömvision. Det är helt tillåtet inom konsten. Men det är också möjligt inom politiken. Alla politiker, oavsett partifärg, färgglada som färglösa, lovar att allt ska bli bättre. Likadant är det inom religionen. Men hur ser verkligheten ut? Jag ställer den förutsägbara frågan om Caligula är en pjäs som angår oss i dag. Michalis sitter tyst ett kort ögonblick innan han med en ny 36 | nöjesnytt sorts närvaro beskriver hur totalt avgörande just den frågan är. Att ha klart för sig varför man spelar en pjäs är livsviktigt. – Vi som arbetar med teater måste hela tiden refl ektera över och diskutera varför vi sätter upp en viss föreställning. Eller inte gör det. Jag är säker på att helsingborgarna faktiskt förväntar sig det av oss. Och Caligula? – Ju mer jag lyckas tränga ner under ytan på orden som står i manus, desto fl er ruggigt uppenbara paralleller till vår samtid konfronteras jag med. Några konkreta exempel? – Det fi nns en scen då Caligula förklarar för sin fi nans minister att statens fi nanser nu kommer att få högsta prioritet: ”Om statens fi nanser är av största betydelse då är människoliv det inte. Det är ju alldeles klart. Alla som tänker som du bör gå med på det resonemanget och betrakta sina liv som utan värde eftersom pengar är allt för er”. Michalis fortsätter: – Allting i dag handlar om budget. Om fi nanser i balans. Att många människor far illa tycks man inte bry sig om. Jag tror mig ha förstått och säger något som låter klokt om politisk teater. Platt fall. – Nej, för fan! För mig handlar det om att ge publiken möjlighet att se ett stycke Liv. Att vi kan ge dem en möjlighet att se något som de inte förväntat sig. Är Caligula ett oförutsägbart stycke Liv? – Camus ger oss inga svar, så ur den synvinkeln är svaret defi nitivt ja. Men han lyfter frågor om livet som vi alla kan relatera till. Frågor om lycka, destruktion, makt, kärlek och galenskap. Sedan får publiken utifrån det skapa sina egna frågeställningar. Är det viktigare att väcka frågor snarare än att besvara dem? – För det första är de eventuella svaren där det ska inbegripas något slags sanning ofta mycket mer komplicerade. För det andra är vi inte politiker som gör anspråk på att veta vad folk behöver eller inte behöver. Vårt uppdrag är att hitta de frågor som är angelägna i vår tid, på vår plats, och ställa dem i det offentliga rum som teatern är. Vad gör då Caligula med all sin makt? – Kom och se pjäsen så får du svaret! Men jag kan avslöja att han har stakat ut en mycket ödesdiger väg för sin maktutövning. När han får veta att det pågår en konspiration mot honom, säger FAKTA CALIGULA HELSINGBORGS STADSTEATER 4 APRIL – 22 MAJ 2014 AV: Albert Camus. REGI & SCENOGRAFI: Pontus Stenshäll. MUSIK: Simon Steensland. KOSTYM: Jenny Ljungberg. LJUD: Jonas Sandberg. ÖVERSÄTTNING: Eyvind Johnson. I ROLLERNA: Michalis Koutsogiannakis, Tobias Borvin, Erik Borgeke, Robert Olofsson Bredefeldt. han: ”Jag vet hemligheten. Att makten aldrig kan bli fullständig om man inte ger upp sig själv totalt inför sitt eget öde. Det fi nns ingen återvändo. Jag måste fortsätta tills allt är fullbordat och förbrukat.” Det blir tyst. – Förbrukat, säger skådespelaren igen. Förbrukat. Jag får plötsligt en föraning om hur Caligula på Helsingborgs stadsteater kommer att sluta. Men så ler Michalis Koutsogiannakis underfundigt. – Skriv nu inte att det här är en dyster och eländig historia. Det är nämligen roligt också. Väldigt roligt. Och hur ofta får vi chansen att skratta mitt i allt mörker? Den utlovade intervjutiden är slut och Michalis ska tillbaka in på Lillans scen för att fortsätta repetitionerna under ledning av regissören Pontus Stenshäll. Då säger han plötsligt: – Jag vill att du nämner mina fantastiska kollegor Tobias, Robert och Erik. De är lika viktiga. Jag lovar. Vem vågar säga emot Caligula?! TEXT: MONDOVI ALBERTSSON FOTO: DAVID SKOOG
Nöjesnytt Helsingborg TREND
Nöjesnytt Helsingborg VIMMEL PÅ STAN
Nöjesnytt Helsingborg NOTISER
Nöjesnytt Helsingborg TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Helsingborg FILMKOLL & RECENSIONER
Nöjesnytt Helsingborg SERIER