DT 1
text pch foto: Frida Svensson intervju mer hård,
snabb och ofta repetitiv. Den melodiska technon har inte hittat hem där ännu, vilket gjorde att folk inte riktigt förstod mig och det jag gjorde. Den kluvenhet till London som Mollie kände grundade sig även i den mansdominerade technoscenen. – Om man kollar på de största technoklubbarna som Egg och Ministry of Sound så är det nästan bara män som spelar där. Sen kan det säkert komma någon enstaka tjej, men det är män, män, män. Jag kände att bokare var väldigt tveksamt inställda till mig och andra tjejer gällande huruvida vi kunde det vi sa att vi kunde när vi hörde av oss och ville spela. Efter natten vid Delsjön var Mollie säker på att hon ville spela techno. Hon började producera musik hemma men kände att det var svårt att få komma ut och spela och bygga upp ett namn. Ett suktande efter kunskap, inspiration och att få träffa nya människor gjorde att hon sökte till en producentutbildning i London. Väl i London kände Mollie sig kluven till staden och den typ av techno som var stor där. – Den techno jag spelar, EILLOMtechno, är melodisk med uppbyggningar, toppar och dalar. Jag tycker att det är viktigt att låten tar en någon stans, vilket jag inte tycker att den industriella technon som är stor i London gör. Den är Då Mollie inte kände sig rättvist bemött i London gick hon med i Ècouter, ett kollektiv för kvinnor i musikbranschen. Genom kollektivet och de vänner hon skaffade där fick hon spelningar på klubbar och radio, något hon inte tror skulle ha kunnat ske annars. Ècouters grundare Vanessa Mallia ordnade träffar för att medlemmarna skulle få dela med sig av sina erfarenheter och peppa varandra. I Göteborg har Mollie känt att hon som technodj blir förstådd på ett annat sätt än vad hon blev i London, likaså hennes musik. Folk lyssnar på vad hon har att säga och tycker att det hon gör är bra. Hon känner att det finns ett annat tankesätt hos de som äger klubbarna och de som bokar spelningar. Mollie tror att det finns en rotad tanke i Göteborg och kanske i Sverige överlag om att kvinnor behövs i branschen. – Det handlar om en öppnare inställningen till musiken och de personer som utövar den. I Göteborg märks det tydligt. Jag upplever att jag ges en chans att visa vem jag är och vad jag spelar på ett helt annat sätt. När det var något som stack ut på technoscenen i London, så var det inte riktigt deras grej och så var det bara. djungeltrumman.se • 2019 27