AMES 1
MOTOR KINABILAR TUTAR FÖR OMKÖRNING I SVERIGE 202
2 kommer att rulla till historien som året då Kina vände upp och ner på den svenska bilmarknaden. Aldrig tidigare har så många nya tillverkare dykt upp och hela gänget kommer från folkrepubliken med 1,4 miljarder invånare. Kineserna spottar ut nya bilar och konkurrerar inte enbart med dumpade priser, utan även med snygg design och hög tekniknivå. Nu är tiden inne för att lära sig tio nya bilmärken och alla har en sak gemensamt – de ägs mer eller mindre av den kinesiska staten. TEXT: ULF HJELTING FOTO: PRESSBILD Aiways U5 Aiways grundades för blott fem år sedan av bland annat Volvo Cars tidigare försäljningschef i Kina, Fu Qiang. Första suven ut heter U5 och i maskinrummet arbetar en elmotor på 204 hästkrafter tillsammans med ett batteri på 63 kWh. Räckvidden landar på 41 mil och den danska importören Andersen Motors lovar att prislappen ska bli mycket förmånlig. Allt serveras dessutom med fem års nybilsgaranti och åtta års batterigaranti. Aiways U5 byggs i en hypermodern fabrik i kinesiska Shangrao och majoriteten av försäljningen ska ske online. Byd Dolphin BYD eller Build Your Dreams är ett företag som inte enbart tillverkar bilar, utan även sina egna batterier, vilka dessutom är fria från det omtvistade grundämnet kobolt. Nätta Dolphin är fullproppad med avancerade finesser och inte minst 800 voltsteknik som bjuder på supersnabb laddning. Vad sägs om att klara tio till 80 procent på 15 minuter? Toppmodellen på 95 hästkrafter har ett batteri på 44 kWh och utrustningslistan är imponerande med bland annat digitala instrument, adaptiv farthållare, autobroms samt inbyggd dashcam. Priset på den kinesiska hemmamarknaden är 130 000 kronor. Hongqi E-HS9 Hongqi såg dagens ljus för sextiofyra år sedan och skapades för att ta fram paradbilar till kommunistpartiet. Själva namnet betyder ”röd flagga” och nu tar man sikte på Sverige. Visst påminner nya Hongqi E-HS9 om Rolls-Royce, men tro inte att det rör sig om någon billig ”Kinakopia”. På hemmaplan är lyxsuven en riktig dyrgrip och drivlinan består av dubbla elmotorer på 551 hästkrafter. Bakom linjerna står den brittiska designchefen Giles Tayler som dessförinnan hade exakt samma titel hos (just det) Rolls-Royce. Lynk & Co 01 Volvos syskonmärke Lynk & Co rullar in på den svenska marknaden och första modellen har döpts till något så fantasilöst som 01. Den läckra suven kommer i två olika kulörer, blått eller svart, och går att få som hybrid (360 000:-) samt laddhybrid (440 000:-). Om du hellre önskar att prenumerera på din nya bil så ligger månadskostnaden på 5 500 kronor och priset är detsamma oavsett drivlina. Lynk & Co 01 bygger på samma plattform som Volvo XC40 men är däremot betydligt svårare att få provköra. Vi har försökt och ger snart upp hoppet! Maxus Euniq6 Maxus breddar sin modellportfölj med en helt ny suv som döpts till Euniq 6 och det svenska priset är spikat till 499 900 kronor. Då får man en helt fullutrustad familjebil med klassens största bagageutrymme på 754 liter. Under huven arbetar en elmotor på 177 hästkrafter och batteriet på 70 kWh ska klara upp till 46 mils körning. Maxus hittade till Sverige 2020 men då enbart med sina elektrifierade transportbilar. Nu är det dags att även introducera kinesernas personbilar för oss nordbor och i mars får se om den stora draken från öst lyckats. MG Marvel R MG står för Morris Garage och det anrika brittiska företaget ägs numera av kinesiska SAIC Motors. Det är i sin tur en bilkoncern som styrs av den kinesiska staten och förra året sålde man ofatt46