Hemma i HSB Sydost 1
MÖT HSB Inblick: HSB Sydosts kundtjänst R Cass
andra Gustafsson. oligast med jobbet är när vi kan vända en kund från att vara upprörd över något till att bli en nöjd boende hos oss. Det säger kundtjänstmedarbetaren Cassandra Gustafsson. Hon och Monica Uhlas utgör två av fyra medarbetare på kundtjänst som sitter i Karlskrona och är själva navet för medlemmarna i HSB Sydost. – De allra flesta vi pratar med är jättetrevliga. Vi är också ett bra team som kompletterar varandra, säger Monica. Det har gått fem år sedan hon började på kundtjänst, dit hon kom från ett bemanningsföretag. Cassandra firade nyligen ett år i företaget. – Jag fick en provanställning men kom så att säga direkt till HSB. Hon beskriver ett omväxlande arbete där hon möter olika kunder i alla åldrar, och kollegorna som sociala och öppna HEMMA I HSB 3.2020 / Sydost HEMMA I HSB 3.2020 / Sydost TEXT Lars Öhman ILLUSTRATION Andrea Brandin FOTO Alexandra Sederin När du kontaktar HSB Sydost är chansen stor att du möter Cassandra Gustafsson eller Monica Uhlas. Här skildrar kollegorna ett hektiskt och varierande arbete. personligheter med tycke för att hjälpa andra. Monica instämmer. – Frågorna vi får är så varierande och skiftar från samtal till samtal. Du vet aldrig vem som ringer och i vilket ärende. Speciellt nu i coronatider då kontoren är stängda för besökare upplever jag att många varit isolerade och behöver prata av sig. Det blir trevliga samtal och ibland tänker jag efteråt ”vad kom vi fram till egentligen?”, säger hon och skrattar. Hur ser era respektive arbetsdagar ut? – Telefon, mejl och besökande går alltid i första hand. Vid sidan av det har jag fått ett nytt ansvarsområde; överlåtelser av bostadsrätter och omflyttningar, säger Cassandra och Monica fyller i: – Som ny i kundtjänsten handlar det först om att fokusera på telefonsamtal, det är ett konstant flöde och du lär dig mycket av det. Blir det en ledig stund går du in i vår gemensamma mejl och plockar ärenden och svarar på. Jag har annars ansvar för den administrativa delen Monica Uhlas. vid nyanställningar på företaget. I uppgiften ingår att lägga upp behörigheter, beställa mejlkonton och telefoner. Andra kollegor sköter exempelvis registreringar. HSB Sydost har flera hundra bostadsrättsföreningar under sitt paraply och det innebär mycket administration när styrelsernas sammansättning förändras. – Eftersom vi också har hyresrätter finns experter på hyresavtal och annonseringar av dessa i huset. En månad i kundtjänsten består av olika faser. I slutet eller början av en månad ska avgifter och hyror komma in och då blir det en del avifrågor. VI LEVER SOM bekant i en digital tidsålder med många fördelar. Men en del har svårt att hänga med i utvecklingen. – Det är kul när jag kan guida någon till en lösning på ett problem, exempelvis med BankID, som kunden först tycker är krångligt. Kunskapsnivån skiljer sig ofta mycket mellan den yngre och äldre generationen, konstaterar Monica. Hon noterar att de senare även kan uppleva en tröskel kring det pågående bankbytet HSB gör från Swedbank till Danske Bank. Alla bosparare måste öppna