MD 1
F å varumärken i Sverige, om något, har lyckats h
ålla en så framskjuten position lika länge som Falu Rödfärg. Genom seklerna har det utvecklats från att vara en statusmarkör till att ge Sverige en nationell identitet och en internationell särprägel. Samtidigt som färgen har bevisat goda egenskaper när det gäller att skydda byggnader av trä. Ja, och så är det lätt att måla med den också. Marknad Dalarna träffar Falu Rödfärgs vd Johan Molin samt sälj- och marknadschefen Janne Waxin i företagets lokaler. De ligger - kanske inte helt oväntat - i en rödfärgad stuga bokstavligt talat ett stenkast från Falu gruva. Men innan de kommer till den drastiska prishöjningen som genomfördes 2012 så berättar de om Falu Rödfärgs fascinerande historia. JOHAN III STARTADE RÖDFÄRGSTRENDEN – Bolaget är sprunget ur världens äldsta aktiebolag, säger Johan Molin. Det vill säga det som en gång hette Stora Kopparbergs Bergslags AB, det som nu är Stora Enso. Falu Rödfärg är ett dotterbolag till Stora Enso. Förutom att tillverka, marknadsföra och sälja rödfärg och relaterade produkter så ansvarar företaget också för gruvområdets vattenrening. Exakt NÄR berättelsen om Falu Rödfärg tar sin början är höljd i historiens dunkel. – Vi vet att färgen tillverkats affärsmässigt sedan 1764, fortsätter Johan Molin. Men vi har också ett dokument från 1573 där den dåvarande svenske konungen Johan III beställer rödfärgspigment härifrån för att måla om taken på Stockholms och Åbos slott. Men det har brutits malm här sedan 1000-talet och det ligger nära till hands att anta att tillverkningen av rödfärg inte kom långt senare. Och kanske är det Johan III önskan att få sina slottstak att se ut som kopparplåt som lagt grunden till Falu Rödfärg. För när konungen använde rödfärgen från Falun tog det Dalar 15na