MD 1
Johan Molin, vd, och Janne Waxin, marknadsansvari
g, framför färgprover med Falu Rödfärg. I dag är det bland annat de två som utvecklar Falu Rödfärgs arv in i framtiden. inte lång tid förrän även den svenska adeln började göra det. Därefter spred sig bruket att använda rödfärgen, som fick något av en lyxproduktstämpel över sig, ner genom samhällslagren, via prästgårdar till soldattorp. På 1600-talet färgas allt fler hus röda i städerna, i alla fall den vägg som vette mot gatan. Några sekel senare börjar välbeställda bönder använda färgen och efterhand spreds bruket att måla med Falu Rödfärg ut i bondesamhället. FÄRGEN SOM GER EN IDENTITET I samband med egnahemsrörelsen, som tog sin början i slutet av 1800-talet och var ett svar på urbanisering, trångboddhet, sociala problem och ett växande missnöje i allt större delar av befolkningen, gavs många möjligheten att ta lån och skapa ett eget boende som man också ägde själv. De hus som byggdes var ofta hårt mallade, och skulle helst målas med Falu Rödfärg. – Så, tillägger Johan Molin, vår färg skulle bidra till att knyta samman Sverige och skapa en stolthet över landet. Och ännu i dag är Falu Rödfärg inne. Trendiga arkitektbyråer som ritar trähus väljer ofta slamfärgen från Falun till sina kreationer. Samtidigt som färgen används av småhusägaren, bonden som målar sin ladugård och av stugägaren till utedasset. Att Falu Rödfärg behåller sin status märks också av att Rödfärgspriset, som man skapat och som delas ut vartannat år, har blivit mycket prestigefullt. I år arrangeras den nionde upplagan och priset delas ut vid en gala i Stockholm den 25 oktober, med bland annat 200 inbjudna arkitekter. – En färg som hållit sig modern under så lång tid är helt unikt i världen, menar Johan Molin. Falu Rödfärg används inte lika mycket i alla delar av landet. Enligt Johan Molin går ett “rödfärgsbälte” från Småland till norr om Göteborg, vidare 16 Dalarna upp till strax norr om Östersund och ut till kusten, samtidigt som ett stråk med rödfärg fortsätter längs kusten upp till Piteå. Trendiga arkitekter väljer ofta Falu Rödfärg till sina kreationer. Samtidigt som färgen används av småhusägaren, bonden som målar sin ladugård och av stugägaren till utedasset. ” VARUMÄRKET FÖRSTÄRKS Efter att i århundranden enbart vara en pigmentleverantör har Falu Rödfärg de senaste åren genomfört omvälvande förändringar. – I sekler sålde vi enbart pigmentet som sedan blandades med vatten, mjöl och linolja till en färdig färg, förklarar Janne Waxin. Runt om i landet fanns mängder med bykokare och därmed kom förstås receptet på färgen att variera mycket. Under 1900-talet växte mer storskaliga rödfärgskokerier fram som sålde slutprodukten till återförsäljare och slutkunder. – Alla kokerier hade sina idéer om vilka proportioner det skulle vara av de olika ingredienserna, fortsätter Janne Waxin. Reglerna var vaga och, för att vara diplomatisk, så varierade kvaliteten från de olika kokerierna mycket. Samtidigt så fanns vårt varumärke med på kokeriernas burkar. Så förutom att det blev väldigt förvirrande för våra slutkunder så var det en katastrof ur ett varumärkesperspektiv. Så 2006 tog Falu Rödfärg ett stort och viktigt beslut. –Receptet stramades upp och burkarna som färgen såldes i fick en enhetlig design. Två år senare hämtade Falu Rödfärg hem all försäljning från kokerierna men trots detta kom inte lönsamheten. – Då tog vi bort alla grossister, säger Janne Waxin vidare. Från 2011 hanterar vi all försäljning själva. Då gick vi från att sälja till 20 kunder till 1200! Men det var ett jätteviktigt strategiskt beslut för att stärka kulturen runt vår produkt, liksom för att stärka varumärket och skydda det mot kopior.