MD 1
JOHAN MOLIN Titel: Vd. På Falu Rödfärg sedan: 200
7. Född, var och när: Stockholm, 1967. Bor: Mora. Familj: Sambo, fem barn och två hundar. Förebild i näringslivet: Magda Gad, eftersom hon måste vara en av de modigaste personerna som finns samt för att hon kastar ljus över saker som maktfullkomliga människor helst vill behålla i mörker. Tre bra egenskaper: Kreativ, otålig och visionär. Några som jag kan utveckla: Otålig, kaffekokning (tedrickare) och min asteniska inställning till administration. Min ledarstil i en mening: Att få alla att förstå varför man går till jobbet. Engagemang! Det bästa med mitt jobb: Att få vara med och utveckla ett svenskt kulturarv. Favoritpryl: Min kajak just nu. Från att ha färgat Johan III slottstak röda på 1700-talet till fasaderna på en lada på landet. Falu Rödfärg har gått från att vara en statusprodukt till var mans färg, och samtidigt skapat en del av Sveriges identitet. Senast lästa bok: Giganternas fall av Ken Follet. SATSADE ALLT PÅ ETT KORT Trots dessa förändringar gick Falu Rödfärg med förlust. Och det var då Johan Molin bestämde sig för att satsa allt på ett kort. – I våra kundundersökningar såg vi att folk var beredda att betala mer om de visste att de fick en kvalitetsprodukt, berättar han. Så vi reste runt i landet och pratade med våra återförsäljare, men de flesta var minst sagt skeptiska. De insåg dock att alternativet kunde vara att ett av Sveriges mest kända varumärken skulle försvinna. Hur som helst, 2012 höjde Falu Rödfärg priset på sin färg med 60 procent. – Vi tappade en rejäl volym, konstaterar Johan Molin, men sedan dess går vi med vinst. Året efter genomfördes ännu ett stort beslut. – Fram tills nu hade Falu Rödfärg legotillverkats, men vi ville ha produktionen under vårt eget tak för att ha full kontroll på hela processen, förklarar Johan Molin. Vi hade en liten provkokningsanläggning som vi skalade upp med en del investeringar. Och för att öka vår kompetens inom sälj och marknad anställde vi Janne Waxin, som är en expert på detaljhandel. STÄNDIG UTVECKLING Numer behöver Falu Rödfärg inte vara röd. Färgen går att få i nyanser från ockra till mörkrött och svart. På senare tid har man också tagit fram två nya produktgrupper. Knut & Foder, som har samma uttryck och färgskala som slamfärgen, för husknutar, vindskivor och liknande. Och Träfasad, som kan användas för hus som är målade med till exempel en lasyrfärg. Dessutom har man utvecklat en serie tillbehör, som den “perfekta” penseln vid just slamfärgsmålning. Johan Molin och Janne Waxin är överens om att det är ett stort ansvar arbeta med en produkt som bär på så mycket traditioner, som i så mycket förknippas med Sverige, som förenar landet och som bidrar till att ge det en identitet. – Vårt uppdrag är att bevara och utveckla ett svenskt kulturarv. Och det måste vi göra med respekt för varumärket, och det är något vi tänker väldigt mycket på. n Favoritmat: Falukorv och stuvade makaroner. Reser gärna till: Fjällen. Om jag vann tio miljoner: Då skulle jag betala av mina huslån, köpa en båt och skänka pengar till Rädda barnen. FALU RÖDFÄRG På ett år tillverkas drygt 2 miljoner liter. Detta räcker för att måla cirka 6-7 miljoner kvadratmeter träyta. Det motsvarar grovt ytan av 1 000 fotbollsplaner. På Instagram finns omkring 16 500 bilder med #faluröd och 9 500 med #falurödfärg. Råvaran som används för att göra Falu Rödfärg förväntas räcka 100 år till. Falu Rödfärg säljs främst i Sverige. Men även till våra grannländer samt Tyskland och Storbritannien. 18 Dalarna