MD 1
Med ett speciellt kulturpass ska nio kända besöks
mål i Dalarna samarbeta för att locka fler besökare. Foto: Visit Dalarna. World Heritage Journeys of Europe ska bland annat marknadsföra Falu Gruva internationellt. INTERNATIONELL SATSNING PÅ GRUVAN TEXT OCH FOTO: CARLO LASZLO Falu Gruva har valts ut av Unesco och National Geographic för att lyfta Europas världsarv som besöksmål. – Det är en fantastisk möjlighet för oss att nå ut på en internationell marknad, säger Anna Björkman, verksamhetschef vid Falu Gruva. Världsarvet Falun är en av de platser i Sverige som marknadsförs på den nya digitala plattformen World Heritage Journeys of Europe. Ett 30-tal världsarvsområden ingår i satsningen. – Falu Gruva är en oslipad diamant om man tittar på Europakartan. Här lyfts vi fram tillsammans med besöksmål som Saltgruvan i Krakow med en miljon besökare per år, forsätter Anna Björkman. Hon tror att platsen, både ovan och under jord, är ett skäl till att Falu Gruva har valts ut i projektet. Efterfrågan på så kallade kulturarvsresor ökar. Utöver Falu Gruva listar World Heritage Journeys of Europe ett tiotal andra platser i närheten som kan intressera besökarna, som Zornmuseet och Orsa rovdjurspark. Carl Johan Ingeström, vd för Visit Dalarna, hoppas på att den nya plattformen ska bredda bilden av Dalarna. – Vi får ett starkare varumärke som helhet om vi kopplar ihop natur och kultur, säger han. n KULTURPASS SKA ÖKA INTRESSET FÖR DALARNA TEXT: CARLO LASZLO FOTO: PRESSBILD/VISIT DALARNA Nio av Dalarnas besöksmål ska locka fler besökare tillsammans. Nu lanseras ett gemensamt kulturpass laddat med erbjudanden. – Med detta pass i sin hand hjälper vi besökaren att få uppleva essensen av Dalarnas kulturarv genom att samla stämplar, ta del av erbjudanden och göra denna kulturresa, säger Maria Bälter, affärsutvecklare på Visit Dalarna. Vi hoppas att passet ska ge ringar på vattnet till flera aktörer. Genom lanseringen av ett gemensamt pass laddat med erbjudanden, samarbetar aktörerna för att synliggöra varandra. Det är Avesta Art, Zornmuseet, GILLA OSS PÅ FACEBOOK! Vi finns på : Marknad Dalarna 8 Dalarna Carl Larsson-gården, Falu Gruva, Hildasholm, Ornässtugan, Porfyrmuseet, Dalarnas museum och Nils Olsson Dalahästar som gått ihop i denna satsning. – Vi ser flera fördelar med samarbetet mellan olika kulturbesöksmål, säger Johan Cederlund, museidirektör, Zornmuseet. Förhoppningsvis kan vi både locka nya och gamla besökare till rika upplevelser. Kulturpasset kostar 125 kronor. Det går att köpa hos samtliga nio besöksmål och på Dalarnas Turistbyråer. Dalarna är Sveriges fjärde största besöksregion med en omsättning på 7,1 miljarder med ett mål på 10 miljarder år 2020. n