MD 1
Ellinor Andersson vid Mora Bryggeri delar ut vatt
en som Johan Szymanski, räddningschef vid Mora räddningstjänst, och Peter Bäcke tar emot. Markus Andersson från Mora Bryggeri förser törstiga vid branden i norra Dalarna med vatten. Visit Dalarnas nye vd Johan Rosén till höger, tillsammans med styrelseordförande Charlotte Blum och avgående vd:n Carl Johan Ingeström, som nu ska bli platschef på STF:s fjällstation i Grövelsjön. INSATSER FÖR MILJONER UNDER SOMMARENS BRÄNDER TEXT: CARLO LASZLO FOTO: PRESSBILD Dalarna tillhörde ett av de värst branddrabbade länen i sommar. Räddningstjänster från länet, Sverige och andra länder gjorde stora insatser för att släcka bränderna. Men även många frivilliga personer hjälpte till, liksom företag. Sammantaget har Röda Korsets företagskontakter bidragit med tjänster och produkter till ett värde av över två miljoner kronor. Efter dialog mellan Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Svenska Röda Korset inleddes den 19 juli en nationell insats för att stödja räddningsarbetet med anledning av de många stora skogsbränderna i Sverige. Det innebar bland annat att Röda Korset samordnat de företag som hört av sig och erbjudit varor och tjänster. – Den frivilliga insatsen hade inte fungerat utan hjälpen från de företag som engagerat sig, säger Ylva Jonsson Strömberg, krisberedskapschef på Röda Korset. Mitt under den största semestermånaden har man agerat snabbt och effektivt på de behov som uppstått. Våra frivilliga har tagit sig till insatsplatsen i en bil från Hertz, fulltankad med drivmedel från Preem, sovit i en säng från IKEA och delat ut mat och dryck från ICA, distribuerat av Bring. Bland företag i länet som bidrog via Röda Korset fanns Clas Ohlson och Mora Bryggeri. n JONAS ROSÉN NY VD FÖR VISIT DALARNA TEXT: CARLO LASZLO FOTO: PRESSBILD Den 1 november tillträder Jonas Rosén som ny vd för Visit Dalarna. Han kommer närmast från LRF konsult där han varit verksam som regionchef. Jonas Rosén är uppvuxen i Dalarna, har en bakgrund med flera chefsbefattningar och är väl förankrad i Dalarna i sina tidigare tjänster. – Att få förtroendet att vara med och utveckla en hel bransch som är så viktig för Dalarna, känns både hedrande och roligt, säger Jonas Rosén. Med så många kompetenta medarbetare kommer vi att lyckas. Charlotte Blum, styrelseordförande för Visit Dalarna, säger att det har varit viktigt att hitta en VD som klarar de många perspektiven regional utveckling, stödja besöksnäringen med ökad försäljning och leda 65 medarbetare över en hel region. – Kraven på den inkommande VD:n är många men Jonas är van vid en stor utspridd organisation, säger Charlotte Blum. Jonas är också väl insatt i bland annat markägarfrågor vilket har en stor betydelse i besöksnäringen och hans erfarenhet från både kommunal och privat verksamhet passar vårt bolag, säger Charlotte. – Att Dalarna har en viktig roll i utvecklingen av Sveriges besöksnäring och för vår region är välkänt, fortsätter hon. Flera av våra medarbetare deltar i nationella utvecklingsprojekt och referensgrupper och står nu inför nästa period i utveckling 2018–2030. Vi går nu in i steg 2 i den plan som beslutades 2016. Vi har slagit ihop de sju destinationsbolagen, ändrat ägarstruktur, installerat huvudkontoret i Rättvik och satt den grundläggande strategin. n 6 Dalarna