Tema Fjärrkyla – Det känns givetvis riktigt rolig
t att en kund som Northvolt väljer fjärrkyla. Att en relativt elintensiv industri väljer att ansluta verksamheten till både fjärrvärme och fjärrkyle nätet för att minimera sitt effektuttag på elnätet, vilket är både ansvarstagande och klokt. Det är ett företag som lockar till stort intresse och deras miljöprofil är en viktig faktor till varför de valde fjärrkyla, säger Henrik Näsström, marknads och distributionschef på Mälarenergi. Offensiva ambitioner Mälarenergi har offensiva ambitioner med sin fjärrkyla och planerar att bygga ut den kraftigt under de närmaste åren. Enligt Henrik Näsström är det ökad efterfrågan hos kunder som gör att de har växlat upp tempot. Västerås var den första staden i Sverige som började bygga ut fjärrkyla och idag består systemet av två separata nät. ABB var landets första fjärrkylekund och just industrier är fortfarande en viktig kundgrupp i Västerås. Högskolan, sjukhuset och kontorsfastigheter har också fjärrkyla, men kommande tillväxt kommer framförallt att ske i industriområden. Mälarenergi har identifierat fyra industriområdena i staden som kan bli aktuella för fjärrkyla och först ut blir Finnslätten. Mälarenergi har många kunder som behöver processkyla året runt, men vissa kunder har enbart ett kylbehov under sommarhalvåret och det är för dem som nätet behöver dimensioneras. – Vi har en prismodell som bygger på energi, vilken Henrik Näsström. vi nu ser över, så att vi minskar energipriset och istället prissätter effekten i större utsträckning. Sommartid har vi rejäla toppar och med tanke på att Mälaren är relativt grund i Västerås så blir sjövattnet för varmt under den delen av året för att frikylan ska kunna användas. Då har vi istället absorptionskyla och värmepumpar som producerar fjärrkylan, vilket gör att det blir relativt kostsamt under dessa perioder. Av den anledningen behöver vi en prismodell som speglar produktionspriset. Den nya prismodellen tar vi fram tillsammans med tre av våra största fjärrkylekunder, berättar Henrik Näsström. Mälarenergi tittar också på en annan typ av kundgrupp – vårdcentraler och äldreboende. Frågan aktualiserades i samband med den stora branden i Västmanland sommaren 2014, då frågor om krisberedskap på allvar kom upp på bordet. – Det finns statistik kring hur många dödsfall som orsakas av värmeböljor. Här behöver energibolagen bli mer kreativa och erbjuda lösningar för vårdcentraler och äldreboenden, i synnerhet vid nybyggnation. Med fjolårets sommar i färskt minne känns det som en riktigt viktig fråga, säger Henrik Näsström. ANN-SOFIE BORGLUND ”Ett trendbrott på marknaden” MARKNAD Det är spännande att många städer nu återigen satsar stort på fjärrkylan, menar Lina Enskog Broman på Energiföretagen. Efter några år av en ganska stillsam utveckling växer fjärrkylan rejält igen. – Det är inte överraskande, men ändå något av ett trendbrott, säger Lina Enskog Broman, ansvarig för fjärrkyla, fjärrvärme och kraftvärme på Energiföretagen Sverige. Utvecklingen medför många fördelar för både samhället och energibolagen, menar hon. – Fördubblingar av kapaciteten kräver förstås en hel del av företagen. Men det är smart, för fjärrkylan ger konkurrens28 Tidningen ENERGI Nr 3 2019 fördelar och avlastar elnäten från eldriven produktion av kyla. Därmed blir det plats för den ökade elanvändningen som förväntas i andra sektorer. Fjärrkyla är liksom fjärrvärme ett smart sätt att tillhandahålla resurseffektiv, tillförlitlig, och miljö och klimatvänlig energi, säger Lina Enskog Broman och fortsätter: – Fjärrkylan är dessutom oerhört viktig för energibolagen i konkurrensen med värmepumpar. Med fjärrkylan i sin affär kan fjärrvärmeföretagen erbjuda både värme och hur energibolagen bygger upp sin organisation kring fjärrkylan för att få fart på utvecklingen och utbyggnaden: – I den expansionsfas, Lina Enskog Broman. kyla, vilket är centralt för vissa kunder. I Energiföretagens studie om fjärrkylemarknaden, som Devcco genomfört (se artikel sid 26), dras också en viktig slutsats kring betydelsen av som många energiföretag nu befinner sig när det gäller fjärrkylan, är organisationen en nyckel och potentiell framgångsfaktor. Den behöver anpassas och bemannas på rätt sätt, allra helst med ett dedikerat team som har helheten för både affär och teknik samt tydliga mandat och stöttning från ledningen. Helhetskonceptet underlättar också för en nära kundkontakt, avslutar Lina Enskog Broman. ANN-SOFIE BORGLUND