Vindkraften spelar en viktig roll i energiförsörj
ningen. Dessa står i hamninloppet till den nya stadsdelen. Trafiken är det största problemet för miljön i Köpenhamn berättar Klaus Bundgaard från klimatsekretariatet. ”Till 2025 ska vi bli koldioxidneutrala” KLIMAT Koldioxidutsläppen i Köpenhamn har kapats med 42 procent sedan 2005, trots att staden vuxit rejält. Målet är att bli världens första kol dioxidneutrala stad. Köpenhamn har sjösatt en rad miljösatsningar under de senaste åren och ligger långt framme i utvecklingen mot att bli en grönare stad. Enligt den ambitiösa klimatplanen ska Köpenhamn bli världens första koldioxidneutrala stad redan 2025, och koldioxidutsläppen har reducerats kraftigt Främst är batterilagret ett forskningsprojekt där vi testar olika lösningar, berättar Ole Pedersen från Radius. sedan planen klubbades 2012. – Men vi kommer inte att uppnå målet helt och hållet, ungefär 200 000 ton koldioxid fattas och måste kompenseras genom ytterligare investeringar i vindkraft, berättar Klaus Bundgaard från klimat sekretariatet. ningen mitt på dagen då elnätet ofta är högt belastat. I Havnekanten undersöks värmen och komforten i en lägenhet. Trådlöst samlar systemet in data om inomhustemperaturer och analyserar hur de påverkas av väder, vind och fastighetens egenskaper och minskar eltillförseln om det går. Algoritmer styr så att inne temperaturen inte tillåts sjunka så mycket att värmekomforten påverkas. Värmepumpar till terminalen I Nordhavnsprojektet ingår också en 800 kW stor värme pumpscentral som HOFOR byggt och som försörjer de tre stora kryssningsterminalerna och UNICEF:s höglager med miljövänlig värme från grundvatten och el. Värmepumpsanläggningen utvinner värme från två närliggande grundvattensborrningar och höjer fjärrvärmetemperaturen till 80 grader. På sikt ska Underskattade trafiken Trafiken är det största problemet och anledningen till att målet inte kan uppnås. – När vi gjorde klimatplanen underskattade vi utsläppen från trafiken. Vi trodde att 20–30 procent av bilarna skulle vara eldrivna 2025, men vi är inte i närheten av de siffrorna. Andelen elbilar är bara 2–3 procent, och detta är något vi själva inte råder över. Vi kan bygga fler pplatser för elbilar, bygga ut kollektivtrafiken och satsa ännu mer på cykelleder, men de viktigaste styrmedlen har staten. Klimatplanen omfattar en lång rad åtgärder för att få ner klimatutsläppen genom att minska energianvändningen och fasa ut de fossila energikällorna. Det handlar om allt från nya cykelleder, fossildrivna bussar och energisnålare gatubelysning till miljöanpassade byggnader, trädplanteringar och satsningar på nya vindkraftverk och solceller. Miljösatsningen har gett resultat. Sedan 2005 har koldioxidutsläppen reducerats med 42 procent, trots att staden vuxit rejält. Ny kraftvärme En viktig del i klimatplanen är den nya biobränsledrivna pannanläggningen i Köpenhamn, Amagerværket, som kommer att skynda på minskningen av koldioxid utsläpp. Verket på 500 MW tas i bruk nästa år och kommer att minska utsläppen av koldioxid med totalt 1,2 miljoner ton per år i förhållande till ett kolbaserat kraftvärmeverk. Så fort den nya anläggningen är i gång tas det gamla koleldade kraftvärme verket ur drift. – Vi gör också ytterligare investeringar i vindkraft tillsammans med det kommunägda energibolaget HOFOR, berättar Klaus Bundgaard, som noga följer Nordhavnsprojektet som han tror kan ge många lösningar till framtidens flexibla energisystem. Hundfjällshotellets nya lift har uppvärmda MATS NIHLÉN lädersäten och vindhuvor. Nr 3 2019 Tidningen ENERGI 55