Elhandel EU-projektet Flexiciency har pågått i fy
ra år med aktörer från tio länder. FOTO: SHUTTERSTOCK Flexiciency testar nya energitjänster i EU FLEXIBILITET En elektronisk marknadsplats som knyter samman nya och befintliga aktörer på elmarknaden. Det är tanken bakom EU-projektet Flexiciency, där målet är att skapa nya smarta energitjänster för elkunderna. Flexiciency är en engelsk sammanslagning av flexibilitet och effektivitet, kvalitéer som ska nås med hjälp av marknadsplatsen. Projektet har arbetat i fyra års tid, med 18 deltagande parter från tio europeiska länder. Från Sverige har Vattenfall deltagit. På marknadsplatsen möts alla typer av aktörer: befintliga elnätsföretag, elhandelsföretag och nya aktörer som tjänsteleverantörer där data utväxlas. De som agerar måste ha tillstånd för att få tillgång till data. – Det blir som ett bankid där aktörerna kan få tillgång till exempelvis timvärden från elanvändning för att använda i olika energitjänster. Timvärden är det som gäller nu i Sverige, men med de nya mätare som snart ska installe68 Tidningen ENERGI Nr 3 2019 ras i Sverige gäller 15 minuters mätintervall och utvecklingen går mot realtid, säger Fredrik Carlsson, ansvarig för Vattenfall Eldistributions utvecklingsportfölj och intern sponsor av projektet. Ett alternativ till hubben – Det handlar inte om någon databas i sig med lagring av data. Det byggs ingen jättehubb utan data levereras först när de efterfrågas, det är bara en ”handskakning” med ett standardiserat gränssnitt, fortsätter Fredrik Carlsson. Rent fysiskt är det alltså ett gränssnitt, som öppnar upp en digital marknadsplats. Konceptet kan ses som ett komplement till de nationella hubbar som är under utveckling i flera europeiska länder. Arbetet har utöver framtagandet av den europeiska marknadsplatsen bedrivits i fem demonstrationsdelar. I Sverige har Vattenfall demonstrerat hur ökad tillgång till mättdata kan skapa ett mervärde för kunderna. – Vi utvecklade appen ”Energi checken” som vi testade i 2 500 hushåll. Appen baseras på kundernas mätdata, som vi fick tillgång till genom marknadsplatsen, och utan att behöva installera någon extra utrustning i hemmen. Utifrån denna data utvecklade vi personliga larm och meddelanden baserat på avancerade analyser, säger Fanny Lindberg, projektledare för Flexiciency på Vattenfall. Medvetna kunder Resultatet visar att denna typ av tjänst ökar kundnöjdheten samtidigt som kundernas medvetenhet kring energi ökar, vilket kan ses bland annat genom minskad elanvändning. I de övriga demoprojekten testades andra funktioner. I Österrike installerades till exempel smarta mätare hos kunder så att elanvändningen kunde mätas näst intill i realtid för att kunna erbjuda avancerade energitjänster. I Frankrike testades tjänster mellan företag genom marknadsplatsen där den tekniska och ekonomiska potentialen för aggregerad demand response stod i centrum. – Det finns inget beslut att kommersialisera marknadsplatsen i dagsläget. Nästa steg är att, utifrån erfarenheten som projektet bidragit med, börja arbeta för en öppen europeisk marknad för delning av data på ett standardiserat format, säger Fanny Lindberg. Fanny Lindberg. KALLE LINDHOLM