Enkäten Energibolagens största utmaningar Utveckl
ingen på energimarknaden går snabbare än någonsin i digitaliseringens spår. På Energiföretagens årsstämma i mars frågade vi fyra branschaktörer: Vilken är den största utmaningen i det förändrade energilandskapet? TEXT: ANN-SOFIE BORGLUND & JOHAN WICKSTRÖM NISHA KURT Kommunikationsansvarig på Sinfra – Att öka medvetenheten hos enskilda medborgare, för alla kan bidra till ett hållbart samhälle. Energibolagen är möjliggörare och de behöver, genom olika kanaler, visa hur man genom olika produkter och tjänster kan göra miljönytta. BIRGITTA RESVIK Chef för Fortums samhällskontakter ANDERS ÖSTLUND Vd på Öresundskraft – Den största utmaningen är energibolagens förmåga att transformera från att vara infrastruktur och bulkföretag till att lösa kundernas behov av hållbara energilösningar och digitalisering. 72 Tidningen ENERGI Nr3 2019 – För oss handlar det bland annat om att hitta möjligheter för hur vi ska hantera den nya tekniken med lagring och batterilösningar på marknaden. Vi behöver få fram nya energisystemtjänster så att vi kan öka flexibiliteten. I Finland kan vi sälja användarflexibilitet, men det går tyvärr ännu inte i Sverige. Vi skulle vilja ha ett harmoniserat regelverk i Norden kring detta. THOMAS ULVÄNG Vd, Tierps fjärrvärme – Att hitta samverkan med andra. Vi är bara drygt 50 personer i vår organisation, så vi har inte resurser eller kapacitet själva, vare sig ekonomiskt eller kompetensmässigt. Kompetens är kanske den viktigaste frågan.