FÄRDPLAN Fossilfritt elsystem Energiföretagen Sve
rige ansvarar för att ta fram färdplanen för ett fossilfritt elsystem. Arbetet påbörjades under våren och ska vara klart i höst. Studier visar att för att klara andra branschers målsättningar i sina färdplaner behövs ytterligare 37 TWh el. Enligt ramvillkoren för färdplanen om el ska elen vara fossilfri, leveranssäkerheten ska vara bibehållen eller förstärkt, elen ska vara konkurrenskraftig och Sverige ska fortsätta att vara nettoexportör av el. Redan idag är den svenska elproduktionen nästan helt fossilfri. Den stora utmaningen blir att vara 100 procent fossilfri samtidigt som samhällets elbehov ökar. BILD: MICHAEL ERHARDSSON/MOSTPHOTS Färdplan för el klar i höst OMSTÄLLNING Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsnation. För att nå dit behöver en rad aktörer mer el eller el till nya tillämpningar. Energiföretagen Sverige tar nu fram färdplanen för ett fossilfritt elsystem som ska kunna säkra försörjningen året om. Regeringen har satt som mål att Sverige ska bli fossilfritt och vara klimatneutralt senast år 2045. För att nå dit har en rad branscher tagit fram färdplaner för sitt arbete, vilket sker inom ramen för Fossilfritt Sverige. Hittills har 400 aktörer gått med i Fossilfritt Sverige och 12 färdplaner har lämnats in. Under våren har Energiföretagen påbörjat arbetet med att ta fram färdplanen för elsektorn, vilket ska vara klart i höst. Per Holm. – Skillnaden mellan färdplanen för el och andra branschers färdplaner är att el är nyckeln till att många andra branscher ska klara sina målsättningar, säger Per Holm, ansvarig för klimatpolitik på Energiföretagen Sverige. Ökad elektrifiering Sweco gjorde nyligen en sammanställning som visar att om färdplanerna uppfylls kommer det leda till en ökad efterfrågan på el med 37 TWh, bland annat genom ökad elektrifiering inom transport och industrisektorerna. Det motsvarar en ökning av Sveriges elanvändning med nästan 30 procent. Den svenska elproduktionen är idag till 98 procent fossilfri, utmaningen blir att vara 100 procent fossilfri när även elanvändningen ökar så kraftigt. – Det innebär även andra utmaningar när efterfrågan blir så stor. Vi kommer att ta ett helhetsgrepp när vi tar fram färdplanen för el. Det kommer bland annat att krävas ny och reinvesteringar i elnäten och i ny produktion. Det behövs enorma investeringar, säger Per Holm. – Vi kommer att få ett elsystem som har mer väderstyrd produktion jämfört med idag. Vi behöver se hur det påverkar så att vi kan ha tillräcklig effekt även riktigt kalla dagar och att vi löser det så samhällsekonomiskt som möjligt. Parallellt med denna utveckling är det oerhört viktigt att det sker effektivisering av både el och effekt. Etappvis arbete Arbetet med färdplanen kommer att ske i ett par etapper. I ett första skede görs en bedömning av elefterfrågan utifrån olika scenarier framtagna inom NEPP (North European Energy Perspectives Project). Utifrån detta material kommer man göra analyser som ska vara klara i början av sommaren. – Därefter ska vi arbeta vidare och titta på vilka som är våra utmaningar. Vi vill samtidigt vara så lösningsfokuserade som möjligt, avslutar Per Holm. ANN-SOFIE BORGLUND Nr 3 2019 Tidningen ENERGI 9