Nöjesnytt Växjö 1
SIONERBIORECENSIONERRECENSIONRECENSIONERRECENS TH
E BIG SHORT I rI o erna T Ste Jage ,ll ell, i Br POJKARNA rollerna:ll Regii: A dam McKaerey se Keining eg: Alexandra-Th nnnnn E ter h Vfem faernn e feanna se Här med Hollywoods samlade manliga elit på sitt mest Jessica Shiefa eru s Augustpr s e nade gi k Precis som i pedagogiska humör. i t som n e bli ande kn a et s P c ytanu r uPnojearna n ot i en v r kun e v tafs vad de kn cillaool ko i killen i r ma uedmnet v ex nvärlden aundte h vll.rå å r d mor löästat io skolan. r i asrtredorern m a Oå h h r ä k " dk kac"k tiiglla storo ne re ageenra en vng seao es o a.min? re del ål i t kd Hrorppacr maet. og amor sa oernat bli vaus d När de llyckas k odln "ja ngekt l snarare subjekt än objekt. detspel kair modva s personäer som knidr nd e sugg Wall kr Str v och aor inpsle vaa flickvär en s tet pest va, ttlante a a e r nsövers r an en som p å i tilel dD tillet sy knegs så stabila bosi aigts ne p n iå USA äärtt envare u veni tieckr amde Ä sun et bnm. odåb l f klla THE HATEFUL EIGHT Regi: Quentin Tarantino Med: Samuel L Jackson, Jennifer Jason Leigh, Kurt Russell med flera. HAIL, CAESAR! I rollerna: George Clooney, Josh Brolin, Scarlett Johansson med flera Regi: Ethan Coen och Joel Coen nnnnn Bröderna Coen bjuder på ljuvligt högkvalitativt trams för alla som älskar gamla Hollywood-klassiker. Men trots välkända Coen-ingredienser som kidnappning och skruvade figurer blir denna nostalgifest en mellanfilm för bröderna. En ny film av bröderna Ethan och Joel Coen är naturligtvis alltid en högtidsstund. Och är man inte alltför besatt av tanken på en stringent handling finns ingen anledning att bli besviken när de nu återvänder till Hollywood. Sist skildrade de ett frustrerat manusförfattarperspektiv på 1940-talet, i den eldfängda "Barton Fink". Den här gången utspelas handlingen ungefär tio år senare. Vår huvudperson Eddie Mannix är en man på insidan av studiosystemet, en fixare i kostym som ser till att arbetet på Capitol Pictures flyter på smidigt. Inga moralskandaler får chans att explodera när han håller uppsikt, vare sig det handlar om gravida stjärnor utan lämplig make eller stjärnor som avvikit för en helg STEVE JOBS I rollerna: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen med flera Regi: Danny Boyle nnnnn I tre intensiva akter tar sig Danny Boyle an den mestadels osympatiske Apple-grundaren Steve Jobs. Ett annorlunda biografiskt persondrama måste alltid applåderas men den här berättelsen består, likt en tidig Mac, mest av yta och lite innehåll. Med sin omisskännliga ping-pong-dialog sätter dock Aaron Sorkin tonen för den här filmen mer än vad regissören Danny Boyle ("127 timmar") gör. För fans av den snärtige men på gränsen till utmattande manusmaestron är detta faktum en fest, naturligtvis. Alla talar snabbt och mycket i perfekt konstruerade meningar medan de powergår genom diverse korridorer. I en rivstart till inledning får vi hänga med bakom kulisserna när Steve Jobs (Michael Fassbender) ska lansera den allra första Macintoshen 1984. Med bara minuter kvar tills ridån går upp jonglerar han sitt ex som hävdar att han är far till hennes barn, besvikelsen över ett nnnnn Quentin Tarantino är tillbaka i omisskännlig stil, med en western i snöstorm. Men under smatterdialogen och den makabra humorn lurar ett av festande mitt i under inspelning. 1950-talets Hollywood var kyskt på ytan och för den pragmatiske men också djupt katolske Mannix är jobbet en plikt som han tar på djupaste allvar, som så många coenska rollfigurer gjort förut. Han får händerna fulla när en av studions stora stjärnor, spelad av George Clooney, mitt under en "Quo Vadis"-liknande inspelning blir bortförd av ett gäng kommunistiska manusförfattare, som vill indoktrinera den inte superskarpe skådespelaren i praktisk marxism. Sedan följer ett pärlband av pricksäkra scener. Som Scarlett Johanssons Esther Williams-influerade uppvisning i sjöjungfrudräkt. Eller Channing Tatums Gene Kelly-aktiga steppdansnummer med homoerotiska undertoner. Ralph Fiennes briljerar i sin roll som hårt prövad melodramregissör, liksom Tilda Swinton i rollerna som rivaliserande tvillingjournalister, modellerade på den ökända Hedda Hopper. Själva intrigen är närmast obefintlig men letar man noga kan man hitta en diskussion om kapitalism kontra konst och, givetvis, en hel del religiöst grubbleri. Framförallt är "Hail, Caesar!" kul och snitsigt lättsamt gjord, för filmälskare av filmälskare. MIRANDA SIGANDER nytt allvar som gärna hade fått ta större plats. Man skulle ha varit där. Det har inte ens gått två år sedan Quentin Tarantino arrangerade en genom-läsning av manuset till "The hateful eight" inför publik, men evenemanget har redan fått ett mytologiskt Mmligheten i bllit er tnf dtt jk dean, en soc a då u atntg Kifmrs ugom i d p t gåår . att t na pen ar p ivnänredens e gng Kans eä är Kim e en att sp a mo sys eme . T h ad l bär de htå förn, s aålla hens r ln g ssa vilka som r rkä i filme l a t e man rothers mp o erar? mycket relevanta och är fint skildrade. Mestadels. För trots att de unga skådespelarna, alla amatörer, kämpar på i den hä "r Cirkeln" möter "Fucking m -varianten, har filmen en ojämn e och onödigt pedagogisk klumpighet över sig, som drar ner helhetsÅ ål" h t intrycket. Men som växa-upp-drama 2016 betraktat har "Pojkarna" en viktig och underhållande funktion att fylla. MIRANDA SIGANDER a arog prörf hsesnone p h h a fo e eateiet örj k m ex d inga l adndr tåa vill ellrt kon ras ar are men samttd d lå å m nga s ill ll d g a b sänka hela världsekonomin? i ö växthd . en coo aste illea f ira rm en otvanlilg blomma och d Hu dessd flödårande killar. Och blir för första g n en i åtm stone om vn n ens ögon Och hur kunde kackiga bolånerelaterade värdepappe ir USA -allt-nu - u. tur es a era s å g i g Reg ss ren Alexandra-Therese Keining och övriga filmskapare Jo, det ska "The big short" berätta för er. Skådisar i toppform lyckas på ett träffsäkert sätt att skildra magin, stämn n en och i if å d t finanåsiellgår.a D teop lpusvligt i g ,ocu s a fvlic s orkit I.na e atvt dern anr en, spnsi ll n m r s oceladonv vil Clh åtis om Balae g, an n j kikt å r i bjäer förm rt: i själkla ver kkilel-t b ilj vätld drag ieceer et Ki av. rertkian m å tgt g g åtligen redl an e tn killet inu tti? Oilcl o vmklar .t Meeatioiner? En verklig s ftåyr a tt till snu ätr, e ä lapplevels tillert kä Lnnhs på dj Bupet oc ih intle sdtannar på ytan, som en ur det perspektivet, ytligare "The Dani hs girl". Alltiho bp örjar med att Ryan Gosling dyker upp och berättar Frågeställningarna om kön, kropp, ojämlikhet och kärlek känns umme v e jobbade som?rickerr gi a s km eane t u v il g "t i b lö roman "Pojkarna" kretsar handlingen i filmversionen k ir ng tre vänner Hur gick d heta ogla å a som sa t j bbet "bank Dä mam"i era att pgljudda, r åt ett r don n till r h lö ötsligt vuille jobbade so tittam? Hur "jag-vill-ha-allt-nu"-kultur eskalera så snabbt? b lå än i ä der förpallpper i UStA siän ak f hela ä hlödgstkdinok l Men tack och lov tillsätts några d u gi k d gi Fölr de tö tj jejbbe h "abr nitt ilnli er p attsumlöts i l eigtt -vialr fö-harändras "ll a kt l De för kvanldlas, tiållfä slligtnab,b ttill? in iotm tlia r "aItn oime a jo Med hjälp av en mys s ö s d tt b tby" a o kcöhn Margå bar lla f"ör k enmme ti k blomma får ba irndo - " om sin ca o natt?r ännu en rapp oc uh ppr rande lektion m nsämskogklimpiisar Momo och Bella chansen att bli pojkar. Deras experimenterande g righna Kimet och, dumhet. Och i v sst finns det mer att tillägga om finanskrisen. resulterar i en ma s och lite ojämn historia. : uvave Car Emr k Öhlad Pitt,er, Loistian Bale med fll and Chr uise Ny av med fller eraa uteblivet omslag på prestigetidningen Time, faktumet att demonstrationsexemplaret vägrar att öppna presentationen med att säga "hej" HEART OF A DOG Regi: Laurie Anderson nnnnn Med musik, text och bild erbjuder multikonstnären Laurie Anderson publiken en meditativ, rolig och sorglig filmupplevelse som fungerar på många nivåer samtidigt. Det handlar om allt som är viktigt – död, liv, kärlek. Och så hundar förstås. Efter 11 september-attackerna tog Laurie Anderson sin terrier Lolabelle och lämnade New York för en tid i Kalifornien. De gick långa promenader och njöt av den blå himlen och den skinande solen. Tills Lolabelle insåg att hökar cirkulerade ovanför henne och att de utgjorde ett hot mot hennes lilla hundkropp. Med sin säregna associationsförmåga kopplar så Laurie Anderson ihop hökar med terrorister. Det kan tyckas långsökt. Spaltar man upp alla delar för sig i den här mycket personliga essäfilmen låter det också som en svår mix: Barndomsminnen, politiska instick om övervakningssamhället, buddistiska läror, citat av Kierkegaard, en älskad hund som blir blind och får lära sig att spela och den tidigare bästisen Steve Wozniak (Seth Rogen) samtidigt som han försöker hitta den perfekta skjortan att möta publiken i. Alltihop piano. Men allt hänger ihop och knyts samman, inte minst av Laurie Andersons varma, mjuka berättarröst. "Heart of a dog" handlar om historier. Hur man berättar dem, hur de formar ens liv. Laurie Anderson brottas med orden och alla som någonsin har försökt sig på skrivande vet precis hur svårt det kan vara att beskriva en händelse eller känsla med exakt rätt ord. En anekdot från barndomens sjukhusvistelse, som hon har berättat massor av gånger, tar plötsligt en ny riktning när andra ord dyker upp i minnet. Döden känns allestädes närvarande i "Heart of a dog" _ inte minst eftersom Laurie Andersons bortgångne make Lou Reed dyker upp i "rollen" som läkare i en scen. Hans låt "Turning time around" avslutar filmen, som också är dedicerad till honom. Filmen har en underbart drömsk ton, och precis som i en dröm framstår vissa saker som knivskarpa och andra mer diffusa. Här finns ett visst mått av existentiellt mummel, ibland känns det som att man lyssnar på en meditationsinstruktion anförd av buddistiska munkar. Personligen tycker jag att det är njutbart men personer med överkänslighet för flummeri är härmed varnade. MIRANDA SIGANDER